Volledig scherm
PREMIUM
Mevrouw Valk en Marieke Dooremalen met robotje Tessa in hun midden. Op tafel staat ook een ander hulpmiddel: de kalenderklok. © Pix4Profs/Jan Stads

Op pad met technologische zorgsnufjes in de Reeshof: 'Tessa is mijn meisje, een prachtig ding’

Stel: vader of moeder wordt vergeetachtig en heeft hulp nodig. Maar ouders zitten niet te wachten op meerdere telefoontjes per dag: ‘vergeet niet te ontbijten’, ‘je moet je medicijnen innemen’, ‘heb je de deur op slot gedraaid?’ En tijd om er drie keer per dag langs te gaan, hebben de kinderen ook niet. Dan kunnen technologische snufjes helpen. In de Reeshof deden zorgprofessionals een jaar ervaring op.

Tessa heeft een blauw pakje aan en een gele muts met strikje op haar hoofd. Haar twee 'oogjes' geven af en toe een knipoog. Ze staat in de hoek van de huiskamer bij de 78-jarige mevrouw Valk. ,,Tessa is mijn meisje, een prachtig ding. Ik heb haar nu bijna een jaar en zou haar niet meer kunnen missen. Mijn geheugen ging een beetje met me op de loop, Tessa heeft weer structuur gebracht in mijn dagen."

  1. Zorgaanbieder Blue-Care leverde minder zorg dan werd gedeclareerd, Tilburg en Goirle gaan half miljoen terugvorderen
    PREMIUM

    Zorgaanbie­der Blue-Care leverde minder zorg dan werd gedecla­reerd, Tilburg en Goirle gaan half miljoen terugvorde­ren

    TILBURG - Zorgaanbieder Blue-Care, een stichting voor begeleid wonen in Tilburg en Goirle, heeft jarenlang veel minder zorg aan cliënten geleverd dan er werd gedeclareerd. Cliënten kregen ook niet de begeleiding die zij volgens hun indicatie nodig hadden. Daarnaast was de administratie niet op orde. Dat blijkt uit onderzoek van de gemeenten Tilburg en Goirle en de GGD.