Volledig scherm
Renners van Dimension Data tijdens de ploegentijdrit in de Tour de France. © BSR Agency

Wielerploeg Dimension Data wordt ‘Team NTT’

Wielerploeg Dimension Data gaat vanaf 2020 door het leven als Team NTT. Dat maakte de Zuid-Afrikaanse ploeg op de rustdag van de Tour de France bekend. De nieuwe naam is gekozen omdat de huidige hoofdsponsor Dimension Data in mei is gefuseerd met NTT, het moederbedrijf uit Japan. Tom-Jelte Slagter is de enige Nederlander in de WorldTour-ploeg.

De laatste weken kwam de ploeg vooral in het nieuws vanwege het thuislaten van sprinter Mark Cavendish voor de Tour. Cavendish, goed voor al dertig ritzeges in de Ronde van Frankrijk, is einde contract bij de Zuid-Afrikaanse ploeg en het is onduidelijk of de Brit volgend seizoen voor de nieuwe sponsor uitkomt.

Sinds 2016 is Dimension Data de hoofdsponsor van de ploeg, die in 2008 werd opgericht onder de naam MTN Energade Road Team. Naast Cavendish en Slagter fietsen er nog een aantal bekende renners bij de ploeg, zoals Enrico Gasparotto (tweevoudig winnaar Amstel Gold Race), Mikel Valgren (winnaar Amstel Gold Race 2018), Roman Kreuziger (winnaar Amstel Gold Race 2013), Edvald Boasson Hagen en Louis Meintjes.

  1. Chris Froome zoekt tijdritkilometers... met een verrekijker
    Tweets over de Tour 2020

    Chris Froome zoekt tijdritki­lo­me­ters... met een verrekij­ker

    De Tour de France van 2020 lijkt opnieuw gemaakt voor de echte klimmers. Dat bleek dinsdag in Parijs waar het routeschema werd bekendgemaakt. De enige tijdrit die in het parcours is opgenomen, voert naar de top van La Planche des Belles Filles, een zware klim in de Vogezen. Het was voor Chris Froome reden een ludiek filmpje te posten van iemand met een verrekijker. ‘Ik zoek naar de tijdritkilometers...’