De Buurtbusvereniging Waalre bestaat binnenkort tien jaar. Op de foto: Boudewijn van Agt (l) en Louis Martin.
Volledig scherm
De Buurtbusvereniging Waalre bestaat binnenkort tien jaar. Op de foto: Boudewijn van Agt (l) en Louis Martin. © DCI media

Buurtbusvereniging Waalre haalt -na ups en downs- het tienjarig bestaan

WAALRE - Binnenkort viert ‘Buurtbusvereniging Waalre’ haar tweede lustrum. Na een lange periode, waarin geregeld de vraag werd gesteld of Lijn 271 niet in de remise moest blijven, wordt er in de bus weer volop gebuurt. Veel woon-werkverkeer, schoolgaande jeugd en veel rollatorgangers maken gebruik van de 8-persoonsbus. 

Ruim tien jaar geleden werd er in Waalre geklaagd dat er binnen de gemeente niet veel fatsoenlijke vervoersmogelijkheden waren. Het platform ‘Wethouder in de Wijk’, dat toentertijd was opgericht om de afstand tussen bestuur en inwoner te verkleinen, maakte het buurtbusproject mogelijk. Op 6 april 2010 werd door stads- en streekvervoerder Hermes een prachtige bus overgedragen, die slechts een ton op de teller had staan. 

Chauffeur Theo Harlé maakte de eerste rit en zijn echtgenote kocht het eerste kaartje. Om zeker te zijn van passagiers, had Theo namelijk met haar afgesproken dat zij op halte Sophiastraat zou instappen. Zo werd mevrouw Harlé netjes door haar eigen man naar het MMC in Veldhoven gereden. Voorzitter Boudewijn van Agt en bestuurslid Louis Martin moeten er nog om lachen, maar weten te vertellen dat er in het eerste jaar vaak ritten werden gereden met nul passagiers. 

Levensvatbaar

Van Agt: “Wij zijn de enige buurtbusvereniging in het land die alleen in het eigen dorp rijdt. Maar om het levensvatbaar te houden is het Máxima Medisch Centrum in Veldhoven het eindpunt.” Bijna tien jaar lang reed de bus dezelfde route. “In 2013 waren de passagiersaantallen echter zó laag, dat het project bijna moest worden stopgezet. Een lijnbus, die door het dorp reed, nam toen vrijwel het hele buurtbuspotentieel mee naar het Máxima. Daar hebben we toen nog flink discussie over gehad, maar we wonnen de zaak”, weet Martin. 

Al die tijd kwam de wijk De Voldijn er qua buurtbus bekaaid van af en om dienstbaarder te zijn, is vorig jaar de route uitgebreid en kan ook in deze wijk op- en uitgestapt worden. “Als onderdeel van Hermes moeten we prestaties rijden. Dat betekent binnen het uur onze route afleggen. Maar dat gaat goed en we hebben kundige chauffeurs.” Van die chauffeurs zijn er overigens al een aantal 80+ en wat de toekomst gaat brengen is nog onduidelijk. Wordt er overgegaan op elektrisch rijden en de bus weegt zwaarder dan 3.500 kilo, dan moeten de chauffeurs allemaal ‘op’ voor een groot rijbewijs. Op de korte termijn is er in ieder geval eerst een feestje.