Valkenswaard moet weer gezellig worden. Daar gaan Peter Rademaker, Inge Reijnders, Jef van Stratum en Robert Claassen zich voor inzetten.
Volledig scherm
Valkenswaard moet weer gezellig worden. Daar gaan Peter Rademaker, Inge Reijnders, Jef van Stratum en Robert Claassen zich voor inzetten. © René Manders/DCI Media

Valkenswaard weer gezellig maken middels de ‘V’

VALKENSWAARD - Valkenswaard moet weer gezellig druk worden. Deskundigen gaan met ideeën van inwoners aan de slag om reuring te krijgen.

De komende maanden moet Valkenswaard weer gaan bruisen. Allereerst voor de plaatselijke bevolking en voorzichtig ook voor bezoekers, voor toeristen. Die aanzuigende werking krijgt gestalte onder de slogan ‘Verheug je op Valkenswaard’. Centrummanager Jef van Stratum legt uit. ,,Niemand kan in de toekomst kijken. Wij kunnen zelf wél aan de toekomst werken. Samen nieuwe kansen pakken.”

Zijn organisatie, Stichting Centrummanagement Valkenswaard, werkt samen met de gemeente en marketinggroep ‘Visit Valkenswaard’ aan een plan om het dorp weer een gezellige uitstraling te geven. Bijgestaan door de creatieve strategen Robert Claassen en Peter Rademaker van bureau Happy Together gaan ze een concept uitrollen om Valkenswaard klaar te maken voor een nieuwe tijd.

,,Het dorp moet zeker weer aantrekkelijk gemaakt worden voor winkelend publiek. Maar vooral ook activiteiten opstarten op sociaal, cultureel, sportief en recreatief gebied. De toeristen moeten Valkenswaard weer aantrekkelijk gaan vinden”, verklaart ras-Valkenswaardenaar Robert Claassen. Zijn collega Peter Rademaker noemt als allerbelangrijkste drijfveer dat de Valkenswaardenaar weer trots wordt op zijn eigen dorp. ,,Het effect van corona heeft enorm op ons gemoed gewerkt. Wij gaan op zoek naar verwachting, verrassing, veelzijdigheid. Je verheugen op wat er te doen is in het dorp. En we hangen alles op aan de V van Valkenswaard.”

Thema's rond de V

Cruciaal bij het starten van acties is de medewerking van de bewoners. Via de social media en de website Visit Valkenswaard worden steeds verhalen geplaatst om ideeën bij de mensen los te weken. Over iets waarop de mensen zich verheugen. Elke twee weken is een nieuw thema de start van een volgende fase ‘Verheug je op Valkenswaard’. De hoofdletter V is het ankerpunt. De eerste acht weken draait het onder meer om Voordelig Valkenswaard, Vers Valkenswaard, Verrèkes laat Valkenswaard en Vooruit, nog een rondje. Claassen: ,,De sympathieke, beheersbare en herkenbare ideeën worden in concrete acties omgezet. Het economische aspect is zeker van belang, maar het gaat vooral om de saamhorigheid, het welzijn. Het gevoel van weer bij elkaar komen. De ontmoeting is essentieel.”

De start van ‘Verheug je op Valkenswaard’ is rond Hemelvaart met een ansichtkaartenactie. Tienduizend kaarten met als motto Valkenswaard Vergeet-je-niet liggen in de plaatselijke winkels. Van Stratum: ,,Bij elke ansichtkaart een gratis zakje met zaadjes van een vergeet-mij-nietje.”

Alles draait om de hoofdletter V. Peter Rademaker over het gebruik van het wereldvermaarde V-teken. ,,We dragen daarmee weer de trots uit. Het gevoel dat we het samen weer voor elkaar hebben gekregen. Samen bouwen aan een nieuw Valkenswaard.”

Info: visitvalkenswaard.nl.