Volledig scherm
De elektrische KTM Freeride E komt nog tekort om de concurrentie aan te kunnen met benzinemotoren. © Electrocross.nl

Motorsport nog niet klaar voor elektrisch Eurocircuit Valkenswaard

VALKENSWAARD - Drommen motorsportliefhebbers trekken zondag weer naar het Eurocircuit in Valkenswaard voor de jaarlijkse GP. Vijftienduizend man geniet er van grommende crossmotoren die zich met speels gemak door het rulle zand heen bijten. Maar er is ook een keerzijde: buren aan de andere kant van het hek klagen over geluidsoverlast en door strengere milieuregels en rechtszaken ligt het herriesportterrein meer en meer onder een vergrootglas.

Vanuit het gemeentehuis klinkt daarom steeds nadrukkelijker een pleidooi voor verduurzaming van het Eurocircuit. In ambtelijke stukken wordt gesproken van een 'versnelde transformatie'. Het uiteindelijk doel: een geluidloos circuit voor elektrische motoren en rallycross.

Op een uurtje van Valkenswaard, bij Electrocross in Wanroij, kan iedereen ervaren hoe dat is. Op het kleine zandcircuit, de eerste e-crossbaan van Nederland, wordt standaard gereden met stille KTM's Freeride E. Leuk voor kinderfeesten en bedrijfsuitjes, maar voor het echte werk komen ze nog tekort, weet oud-wedstrijdrijder Rob van Uden van het Wanroijse bedrijf. ,,Ze kunnen nog niet hard genoeg en lang genoeg mee op de circuits zoals we die kennen, dat komt ook omdat ze geen versnellingsbak hebben." De accu is het grootste struikelblok. Een doorgewinterde coureur kan er op los zandig terrein hooguit een kwartiertje mee vooruit. Van Uden: ,,Zolang de prestaties van elektrisch niet in de buurt komen van zijn huidige motor is het niet interessant voor een motorsporter."

Twintig kilo
Maar fabrikanten staan niet stil. Het Amerikaanse Alta Motors lanceerde vrij recent een crossmotor die een topsnelheid haalt van 120 kilometer per uur. ,,Op een kort stuk rechte weg kan die de competitie aan met benzinemotoren", weet Van Uden. Het apparaat (nog niet te koop in Nederland) is alleen wel twintig kilo zwaarder dan een 'gewone' machine. Op langere, bochtiger circuits kan het elektro-exemplaar bij lange na niet met de concurrentie mee.

Volledig scherm
Het Eurocircuit in Valkenswaard verwacht zondag weer vijftienduizend bezoekers tijdens de jaarlijkse Grand Prix motorcross. © Ronald Otter

En dan is er nog het sentiment. De motorsport staat niet direct te popelen om elektrisch te gaan. Sporttechnisch manager Camiel van Berkesteijn van de Nederlandse Motorsportvereniging KNMV schetst het beeld van een weinig veranderingsgezinde sport. ,,De motorcrosscompetitie is traditioneel van opzet; ze blijven rijden op wat ze rijden. Een deel van de emotie ligt ook bij het geluid van de conventionele verbrandingsmotoren."

Gewenning
Het is een kwestie van tijd, denkt Van Uden. ,,Mensen moeten er aan wennen. Het geluid is echt niet zo belangrijk. En als je zelf op zo'n elektrische motor zit hoor je nog steeds van alles, de wind ruist langs je oren, de kettingen draaien en de assen in het motorblok gaan rond." Komende generaties zullen anders tegen elektrisch aankijken, denkt hij. ,,Kinderen van nu groeien op met elektrische auto's en bussen, die zijn straks niet anders gewend."

Berkesteijn voorziet eveneens een omslag, al kan ook hij niet voorspellen wanneer die komt. ,,De animo voor elektrische motoren is nu nog klein en er zijn weinig aanbieders. Maar op het moment dat er behoefte is aan elektrisch rijden gaan we daar zeker mee aan de slag. Ik ben er van overtuigd, maar dat kost tijd, dat we ooit tot het besef komen dat die herrie de motor niet sneller maakt. En het draagt ook zeker niet bij aan het behoud van onze crossaccommodaties."

ED gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement