Volledig scherm
Verkeer op de N69 in Valkenswaard. © Rene Manders

Tot vijf jaar vertraging dreigt voor nieuwe N69 bij Valkenswaard en aansluiting op A67

VALKENSWAARD/VELDHOVEN - Een maximale vertraging van vijf jaar dreigt bij de aanleg van de nieuwe N69 bij Valkenswaard, en de aansluiting van deze weg op de A67 bij Veldhoven. Alternatieven zijn er niet.

Dat betekent opnieuw een forse tegenvaller voor de Westparallel, die al decennialang onderwerp is van discussie. Het probleem is dat er twijfels zijn over milieubeschermende maatregelen die Veldhoven heeft genomen bij de plannen voor het nieuwe knooppunt. Daarvoor gebruikt Veldhoven het Programma Aanpak Stikstof (PAS). De Raad van State vraagt zich af of dit programma wel voldoet aan Europese normen.

De Raad van State vroeg het Europese Hof van Justitie vorig jaar advies over de kwestie. Dat moet beslissen of de PAS nog voldoet. Het Hof heeft negen voorbeeldzaken waarover het moet besluiten. Dat besluit neemt één tot vijf jaar in beslag, schat een woordvoerder van de gemeente Veldhoven. Veldhoven moet daarop wachten. 

Geen alternatief

De provincie en Veldhoven zoeken een manier om de aansluiting toch sneller te realiseren. Maar: ,,Op dit moment zijn er geen concrete oplossingen”, zegt de gemeentewoordvoerder. Veldhoven en de provincie hebben geen alternatief voor het wegenplan. ,,Het tracé staat niet ter discussie”, zegt een woordvoerder van de provincie. ,,Pas als beide plannen in uitvoering komen, zullen werkzaamheden worden uitgevoerd.” Daarmee verwijst ze naar het feit dat  de weg en de aansluiting als afzonderlijke plannen worden gezien.

Op dit moment loopt de N69 recht door Valkenswaard en Waalre, waar bewoners overlast ondervinden van alle auto’s. De nieuwe route, die 140 miljoen euro moet gaan kosten, loopt ten westen van die dorpen richting Veldhoven. Daar moet de weg aan de snelweg A67 geknoopt worden. De huidige N69 kan dan worden afgewaardeerd tot een lokale weg.

Kleinere horde

Een kleinere horde die nog genomen moet worden, is de Raad van State. De hoogste bestuursrechter houdt op 10 april voor de derde maal een hoorzitting om lopende bezwaren te behandelen. Volgens de provinciewoordvoerder zijn nog twee van de elf initiële bezwaren over. Ze verwacht dat die snel afgehandeld zullen zijn. ,,Het gaat om de reparatie van relatief kleine technische zaken”, zegt ze. De provincie verwacht nog steeds dat de eerste werkzaamheden eind 2019 kunnen starten.

Volledig scherm
Een impressie vanaf de A67 op het nieuwe viaduct. Hierbij komt de nieuwe aansluiting te liggen. © Ronald Otter
ED gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement