Foto ter illustratie.
Volledig scherm
Foto ter illustratie. © Eldridge Pentury

Valkenswaard wil druk op de provincie opvoeren

VALKENSWAARD - Nu de aanleg van de nieuwe Westparallel weer is vertraagd, wil de gemeente Valkenswaard dat de provincie extra inspanningen levert om de verkeersoverlast in het dorp zo snel mogelijk te verlichten.  

,,We gaan de druk richting de provincie opvoeren", verzekert CDA-wethouder Mart Wijnen. ,,Zwaar doorgaand vrachtverkeer heeft niks te zoeken in ons dorp. Dat zie je toch nergens meer dat vrachtwagens dwars door het centrum denderen? Ik heb de statenfractie gevraagd om hierover vragen te stellen." Hij wil ook dat de provincie nog maar eens een keertje goed naar de jaartallen kijkt die bij alle gemaakte afspraken zijn aangegeven. 

Westparallel
Wijnen had vooraf gehoopt dat de Raad van State deze week het startsein zou geven voor de aanleg van de Westparallel, die de A67 bij Veldhoven verbindt met de N69 onder Valkenswaard. In plaats daarvan gaf de hoogste bestuursrechter woensdag een nieuwe opdracht mee aan de provincie; twee punten in het plan voor de Westparallel moeten binnen twintig weken beter worden onderbouwd, danwel aangepast. 

Daarmee is de oplossing voor de verkeersoverlast op de N69, die dwars door Valkenswaard en Waalre loopt, voorlopig nog niet in zicht. Het is nog maar de vraag of de weg er in 2020 ligt. Wijnen vindt dat de provincie in afwachting van de nieuwe weg best een stapje extra kan doen. Een van zijn belangrijkste eisen blijft: Valkenswaard moet 'op de borden' komen op de A2 bij Waalre. Dat leidt er volgens de wethouder toe dat het doorgaande verkeer niet meer door de kernen van Valkenswaard en Aalst dendert, maar op de N2 bij Leende, via De Vest en de Zuidelijke Randweg naar België rijdt. 

Optimistisch
Ondanks de recente tegenslag is de wethouder optimistisch over een goede afloop. Hij heeft nog steeds vertrouwen in de komst van de nieuwe Westparallel, ,,De rechter heeft de provincie op de meeste punten gelijk gegeven. Het gaat maar om twee kleine puntjes, een stuwtje en een buisleiding. Volgens mij is het allemaal niet al te moeilijk op te lossen. Ik heb niet het idee dat de rechter negatief over het hele plan gaat oordelen. We zijn nog nooit zo dicht bij een oplossing geweest als nu het geval is." 

Volgende week gaat in Valkenswaard en Waalre ook een campagne van start om vrachtverkeer door de dorpskernen zoveel mogelijk te ontmoedigen. Bestuurders en inwoners van beide gemeenten trekken daarin samen op. Ze willen transporteurs er van overtuigen dat ze voor doorgaand vrachtvervoer tussen Eindhoven en België beter de A2 kunnen nemen.