Volledig scherm
Beeld van het New York Wheel dat op Staten Island moet verrijzen. © Artist impression

Problemen New York Wheel, VDL werkt door aan onderdelen capsules

EINDHOVEN - VDL is bezig met de productie van onderdelen voor de capsules van het New York Wheel. Intussen breekt de projectontwikkelaar met de hoofdaannemer.

De bouw van het 190 meter hoge reuzenrad op Staten Island heeft forse vertraging opgelopen. De bouwkosten verdubbelden. De vertragingskosten zetten zware druk op de relatie tussen ontwikkelaar New York LLC en hoofdaannemer Mammoet-Starneth LLC.  Na berichten in Amerikaanse media bevestigt een woordvoerster van New York Wheel vrijdag dat de partijen hebben gebroken. ,,De ontwikkelaar heeft het contract met Mammoet-Starneth beëindigd", stelt zij. 

De ontwikkelaar zegt  te zoeken naar andere mogelijkheden om de bouw voort te zetten. Bij Mammoet-Starneth was niemand bereikbaar voor een reactie.

Volgens de woordvoerster van New York Wheel heeft de ontwikkelaar zich verplicht om het project tot een goed einde te brengen. Het reuzenrad speelt een belangrijke rol in de revitalisering van het noordelijk deel van Staten Island.

Onderaannemer
VDL meldde in maart vorig jaar dat het als onderaannemer van Mammoet-Starneth een order van 20 miljoen euro had ontvangen voor de productie van 36 capsules voor het 190 meter hoge rad. Volgens eerdere berichten zou VDL rond de zomer een prototype gereed hebben. Een woordvoerder van VDL wil daarover slechts kwijt dat het concern bezig is 'met de productie van onderdelen van deze capsules'. ,,We houden ons aan het contract met Mammoet-Starneth en voeren dat ook uit", laat hij verder weten.

WVH Gevelprojecten in Oirschot maakte juist eerder deze week bekend dat het complete gevels gaat bouwen voor het New York Wheel. Het gaat om gevels van vier 25 meter hoge gebouwen met de techniek voor de aandrijving van het rad. Opdrachtgever voor het Oirschotse bedrijf is Huisman Equipment, dat weer onderaannemer is van Mammoet-Starneth.

VDL zou volgens eerdere ramingen de capsules nog dit jaar leveren. Inmiddels is duidelijk dat de oplevering van het reuzenrad forse vertraging heeft opgelopen. De jongste prognose is voorjaar 2018.

ED gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

Regionale Economie