Volledig scherm
Hareld Kemps en Laurence Oostveen in de ruimte waar de digitale gegevens van patiënten thuis binnenkomen. Foto René Manders/fotomeulenhof © Fotopersburo van de Meulenhof bv

MMC Veldhoven doet proef met patiënten die thuis lichaamsfuncties meten

VELDHOVEN - Wordt zorg beter én goedkoper voor patiënten met zware hart- en longziekten als ze thuis lichaamsfuncties meten? Dat moet een proef van het MMC uitwijzen.

Vijftig patiënten van het Máxima Medisch Centrum in Veldhoven die kampen met ernstige hartstoornissen én longziekten gaan een jaar lang thuis hun gegevens meten, zoals bloeddruk, zuurstofgehalte, temperatuur en gewicht. Een sensor om de pols meet hartslag en bewegen. De gegevens gaan dagelijks naar het ziekenhuis, samen met een vragenlijst. 

Deze proef moet uitwijzen of deze zorg beter én goedkoper is, zegt cardioloog en bewegingsspecialist Hareld Kemps. Samen met manager Laurence Oostveen leidt hij 'Flow', het centrum voor Preventie, Telemedicine en Revalidatie van het MMC. De dagelijkse stroom gegevens levert volgens Kemps een beter beeld op dan af en toe een meting in het ziekenhuis.  

Vrijwilligers

Nu zijn al twintig patiënten bereid om vrijwillig mee te doen. Het gaat om ernstig zieke mensen die met grote regelmaat worden opgenomen vanwege hun hart- en longaandoeningen. Er is grote bereidheid om deel te nemen, zegt Kemps. ,,Ik sprak een man die hier op de intensive care heeft gelegen. Hij gaf aan:  'Ik heb m'n kop in het zand gestoken en te lang gewacht met het inschakelen van hulp'. Het vond het fijn dat een specialistisch team meekijkt." 

Naast motivatie is de enige andere voorwaarde dat de patiënten internet hebben, want de gegevens gaan dagelijks digitaal naar het MMC. Daar bekijkt een verpleegkundige de uitkomsten. Zijn er afwijkingen, positief of negatief, dan worden die besproken met de longarts en de cardioloog. 

Met de gegevens uit de sensoren vullen de deelnemers dagelijks een vragenlijst in die aangeeft hoe zij zich zelf voelen. Het kan zijn dat de objectieve meetgegevens en de antwoorden op een subjectieve vragenlijst verschillen, zegt Oostveen.

Aanspreekpunt

,,Deze patiënten hebben contact met veel hulpverleners. De huisarts, de longarts, de cardioloog", zegt Kemps. ,,Maar wie moeten ze bellen als er een probleem is? Nu hebben ze één aanspreekpunt." 

Het project heeft drie doelen, zegt Kemps. ,,We willen verslechtering in hun conditie zien aankomen. Als we snel kunnen ingrijpen, bijvoorbeeld omdat we zien dat ze vocht vasthouden, dan kan dat een opname voorkomen. Tweede doel is hen leren zelf te sturen en symptomen te leren herkennen. Derde doel is hen actiever zien te krijgen. Daarom krijgen ze ook een bewegingsprogramma mee."

Het project wordt mede gefinancierd door de zorgverzekeraars. Deze zomer volgt een eerste evaluatie.