Volledig scherm
Foto ter illustratie. © Thinkstock

Nederlands bioscoopbedrijf wil meer filmhuizen in de buurt

VELDHOVEN - Bioscoopbedrijf RSB Cinemas, eigenaar van onder meer bioscoop Cinema Gold in Veldhoven, verwacht de komende jaren flink te groeien. Het bedrijf wil dat elke Nederlander uiteindelijk een filmhuis van RSB binnen bereik heeft. Dat betekent dat er nog enkele tientallen moeten worden bijgebouwd.

RSB is met name in de regio rond Nijmegen bekend van de zogenoemde servicebioscopen, waar gasten naar hun stoel worden begeleid en ook tijdens de film een hapje en een drankje kunnen bestellen. De familie Wolf startte het concept in 1984 met dorpsbioscoop Cinema Roma op de Markt in Wijchen. Han Wolf opende vanaf 2002 vijf fonkelnieuwe locaties: in Uden (Take Ten), Malden (Cine Twins), Houten (CineLounge), Beuningen (Van Heemstrabaan) en Veldhoven (Cinema Gold).

Het tempo van de groei gaat, wat RSB betreft, de komende jaren dus flink omhoog. Daarbij kijkt het vooral naar middelgrote plaatsen - welke willen ze niet kwijt -maar ook grotere steden maken kans op een servicebioscoop. ,,Elke bioscoop die we openen wordt nieuw gebouwd. Simpelweg een zaal overnemen gaat niet: voor ons concept heb je ruimte nodig die gewone bioscopen niet bieden."

De groei zal dan ook niet binnen een paar jaar gelukt zijn, zegt marketing manager Joop Hamers van RSB uit Wijchen. Geschikte locaties liggen niet voor het oprapen en van idee tot uitvoering duurt het gemiddeld acht jaar voor een bioscoop echt opent: ,,Nu hebben we zes bioscopen. Het is realistisch dat dat er over vijf jaar tien zijn, en over pakweg tien jaar twintig."

RSB is het grootste bioscoopbedrijf dat nog helemaal Nederlands is, en de enige keten in Nederlandse handen. Tweederde van de Nederlandse bioscoopmarkt is eigendom van de drie buitenlandse concerns Pathé, Kinepolis en Vue.