Volledig scherm
Sylvia Mollen. © FotoMeulenhof

Sylvia uit Waalre helpt Sint Maarten met herstel administratie na orkaan Irma

WAALRE - Het is donderdag 19 oktober en Sylvia Mollen, de coördinator Informatievoorziening en automatisering van de Gemeente Waalre, krijgt een terugbelnotitie. Of ze contact wil zoeken met Steven Moesant, beleidsmedewerker afdeling Identiteit van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Een paar weken later zit Sylvia met hem in het vliegtuig naar Willemstad, Curaçao.

Daar geeft Mollen een workshop over hoe je een vrijwel verloren gegane administratie na een calamiteit kunt herstellen. Het oog van orkaan ‘Irma’ trok op 6 september over Sint Maarten en het eiland werd zwaar getroffen. Veel mensen wisten niet meer waar hun verwanten waren, plunderaars trokken rond en het openbare leven was compleet ontregeld. Sint Maarten behoort, evenals Aruba en Curaçao, tot het Nederlands Koninkrijk. Samen met de drie bijzondere gemeenten Bonaire, Sint Eustatius en Saba vormen zij, gezessen, het Caribisch deel van het Koninkrijk. 

Op Curaçao gaf Mollen een workshop over feiten waar ze zelf al eens eerder mee van doen had: „In 2012 brandde ons gemeentehuis af. De gevolgen van deze vuurzee waren verschrikkelijk en hadden bovendien een onnoemlijke impact op de ict: verwoestte hardware, kapotte verbindingen en verloren data. Waar moest ik beginnen? In de Wet basisregistratie personen (BRP) worden allerlei eisen aan beveiliging gesteld. Dan gaat het over back-ups maken, het hebben van een uitwijklocatie en audits. Daar moet een Informatiebeveiligingsplan aan ten grondslag te liggen en daar begon ik dus. Wat normaal ‘slechts’ een papieren werkelijkheid is, werd nu praktijk. En dat ging goed: in Waalre hebben we het voor elkaar, hoewel ik natuurlijk ook tegen zaken aanliep waar gewoonweg nooit aan gedacht was.” 

De kennis, die in Waalre was opgedaan, drong door tot Den Haag. Daarom volgde ook de uitnodiging om aan het onderlinge overleg van de zes Caribische afdelingen Burgerzaken een workshop te geven over procedures rondom ‘uitwijk en herstel van burgerzaken bij een calamiteit’. Voor Sylvia Mollen herhaalde de geschiedenis zich. Een beetje dan toch. Het Caribisch deel van het koninkrijk leerde in de workshop wat je moet doen als je denkt dat er niets meer is, hoe je zo snel mogelijk de dienstverlening weer op gang krijgt en hoe je ervoor kunt zorgen dat je collega’s weer kunnen werken. De ervaringen van Waalre doen ertoe. Mollen: „ Ik heb het belang kunnen benadrukken van voorbereid zijn op een calamiteit en dat hoeft geen brand of orkaan te zijn: een stroomstoring kan hetzelfde effect hebben.” En zo droeg brand in Waalre uiteindelijk bij aan orde in Caribische chaos.

Valkenswaard e.o.