Volledig scherm
Foto ter illustratie. © Fotopersburo van de Meulenhof

Waalre sceptisch over 'bus op bestelling'

WAALRE - Het plan om vaste buslijnen door Aalst en Waalre te vervangen door een bus die je moet bestellen, kreeg in de Waalrese gemeenteraad gisteravond de nodige kritiek. De tegenstand was minder fel als vorige week in Eindhoven, maar duidelijk hoorbaar.

Vervoerder Hermes en de provincie willen in december starten met de proef Bravoflex om naast de bestaande buslijnen ook bestelbaar busvervoer aan te bieden. Die bussen rijden op tijden dat de reiziger ze via een app bestelt en volgt geen vaste route maar rijdt naar de gewenste halte in Eindhoven-Zuid, Veldhoven, Aalst of Waalre. Vanaf december 2019 komen Eindhoven-Noord en Son en Breugel er bij en moet het systeem in de gemeente Waalre in de plaats komen van de vaste busdiensten. Er komen uiteindelijk twee opties: vervoer naar de gewenste halte of een - goedkopere - rit naar een knooppunt om over te stappen op reguliere buslijnen. Het knooppunt van de gemeente komt in de Maarten Trompstraat in Aalst. Een kaartje kost zo'n drie tot 3,5 euro.

'Geen bezuiniging'

Het is een bezuiniging, vermoedt AWB-raadslid Jo Claessen. ,,Ik was in eerste instantie razend enthousiast. Maar ik ben op zoek naar de meerwaarde van Bravoflex. Die is me niet helemaal duidelijk. Het leek aanvullend, maar dat is alleen het eerste jaar. Gaat alles straks verdwijnen en hebben we alleen Bravoflex? Dat zou de dood betekenen voor de taxbus en de buurtbus.”

Nee, het is zeker geen bezuiniging, maakt Arwina de Boer programmamanager vernieuwing OV van de provincie duidelijk. Het busbudget voor Oost-Brabant van zo'n 23 miljoen euro ligt tot 2026 vast. Het plan moet nieuwe reizigersgroepen aanboren en zorgen dat er minder bussen leeg door de regio rijden.

Buurtbusvrijwilligers fel tegen

Vrijwilligers van de buurtbus zijn fel tegen het plan. Ze vinden dat Hermes de buurtbus gaat beconcurreren met het lagere tarief. De twee systemen kunnen elkaar juist versterken, denkt De Boer. Doordat je na bestelling gegarandeerd een plek hebt, trekt Bravoflex wellicht klanten die normaal niet altijd een zitplek hebben, denkt ze. Het wilde er bij de vrijwilligers niet in. ,,Dit gaat ten koste van onze lokale buurtbus. Punt", aldus een van hen.

De raad wordt later nog om advies gevraagd, maar kan het plan in principe niet stoppen.

Valkenswaard e.o.