Volledig scherm

Son en Breugel en Nuenen verdeeld over tracé van Ruit

SON EN BREUGEL/NUENEN - 'Leg de weg maar aan de andere kant van het Wilhelminakanaal aan.' Zo zou je de reacties van Son en Breugel en Nuenen op het tracé van de noordoostcorridor kunnen samenvatten.

Nuenen wil de kern Stad van Gerwen ontzien en pleit voor een weg aan de Breugelse kant. Het college van Son en Breugel is akkoord met de regionale keuze voor de zuidzijde van het kanaal.

In beide gemeenten staat de noordoostcorridor – de Ruit rond Eindhoven – op de agenda; in Son komende maandag, in Nuenen een dag later. Op 12 september kiest de regionale stuurgroep definitief voor een of twee tracés.

Grote consequenties

Het Sonse college erkent dat de de weg ten zuiden van het kanaal 'grote consequenties' heeft voor Stad van Gerwen (deels Nuenens, deels Sons). Daar zullen zo goed als zeker enkele woningen moeten verdwijnen. Ook wordt de kern afgesneden van Breugel. Feit is wel dat de noordelijke variant 301 miljoen euro kost, tegen de zuidelijke 207 miljoen. En Breugel zou juist meer last hebben van een weg aan de noordkant.

Het college van Nuenen schrijft in een notitie te kiezen voor de variant aan de noordkant omdat Stad van Gerwen anders dreigt te verdwijnen. Een soberder uitvoering zou geld kunnen besparen. Die weg loopt dan wel erg dicht langs woonwagenkamp Gaskendonk in Breugel en zorgboerderij De Krakenburg aan Olen.

Tunnel

Hét discussiepunt in Son en Breugel is de nu geplande lange brug over de Dommel. Wethouder Robert Visser heeft ingestemd met die keuze in de stuurgroep, terwijl de gemeenteraad jaren geleden al een weg in een tunnel onder de Dommel als voorwaarde voor medewerking stelde. Het college van B en W stelt nu dat die variant 80 miljoen duurder is, terwijl het graven slecht is voor de waterhuishouding en de natuur.

Son en Breugel brengt ook de aansluiting op de A50 ter sprake. De stuurgroep heeft gekozen voor een aansluiting op de Verlengde Kennedylaan, op Eindhovens grondgebied, juist ten noorden van bedrijventerrein Esp. Rechtstreeks aansluiten op knooppunt Ekkersrijt is te ingewikkeld en te duur, aldus B en W. De nieuwe weg krijgt een aansluiting op de Eindhovenseweg bij het zijstraatje Bokt. 'Verre van optimaal', zegt het Sonse college daarover. Die was eerder veel dichter bij Ekkersrijt-Oost gepland. Vervolgens maakt het tracé een scherpe slinger naar links en weer naar rechts, met een brug over de Dommel en vervolgens langs het kanaal. Daarvoor moet ook de kern Bokt (deels Eindhovens, deels Sons) de nodige veren laten.