JD.com, na Alibaba en Amazon derde grootste e-retailer ter wereld, opent webwinkel in Nederland
De Chinese webwinkel Ochama is officieel van start gegaan in Nederland. De kruising tussen een online supermarkt en warenhuis richt zich vooral op millennials en gezinnen.
Wéér een internetwinkel? No big deal toch? Nee, behalve als het om het Chinese JD.com gaat en dat is het moederbedrijf van Ochama. JD.com is enorm. Na Alibaba en Amazon is JD de derde grootste e-retailer ter wereld. Ter vergelijking: met een beurswaarde van 95 miljard euro is het bedrijf ruim drie keer meer waard dan Ahold Delhaize. Naar eigen zeggen heeft het bedrijf 550 miljoen actieve klanten, dat zijn er meer dan in heel de Europese Unie.
Een enorme speler dus, die vist in de vijver van de supermarkten, maar ook concurrent wordt van Amazon, Bol.com en eigenlijk iedere andere webwinkel. Het assortiment is heel breed, van elektronica tot Lego, van pedaalemmers tot yogabroeken, van vers fruit tot blenders, en van bureaus tot Iglo diepvriesproducten. ,,Food en non-food is ongeveer 50/50’’, zegt directeur Mark den Butter van Ochama. De webshop begint met 7000 producten (weer even ter vergelijking: AH biedt online bijna 30.000 artikelen), maar volgens Den Butter zal het aantal producten snel stijgen.
Robots en bezorgdrones
Er komen - om te beginnen - vier afhaalwinkels in Nederland. Rotterdam en Leiden zijn al open. Utrecht en Amsterdam-Diemen volgen binnen een paar weken. Voor 11.00 uur besteld en het staat dezelfde dag na 15.00 uur klaar in het pick-uppoint, belooft het bedrijf. Of Ochama op prijs of op gemak gaat concurreren is de vraag. Een identieke Philips stofzuiger kost bij andere internetwinkels 10 tot 30 euro minder. Maar een grote pot Calvé pindakaas is bij de Chinezen weer 60 cent goedkoper dan bij AH. Ochama probeert daarnaast met een shoptegoed klanten vast te houden. Er wordt steeds 10 procent korting gegeven, te besteden bij de volgende bestelling.
JD.com investeert fors in hightech zoals robots, bezorgdrones, magazijnen waar de bestellingen door karretjes en grijparmen verzameld worden. Zo werkt het ook in het distributiecentrum in Berkel en Rodenrijs. Er zijn nauwelijks mensen te zien, wel heel veel zelfrijdende karretjes die de orders picken. 15.000 bestellingen per dag kunnen er worden verwerkt.
Flitsbezorgers
In de pick-upwinkels gaan na het scannen van een QR-code eveneens robots aan het werk om je bestelling via een lopende band te overhandigen. Er komt geen mens aan te pas. Binnen twee minuten heb je de bestelling, belooft Den Butter. ,,Die robots besparen kosten.’’ Het personeel moet vooral ‘service’ verlenen.
Ochama begint in een periode dat thuisbezorging gemeengoed is, ook bij de supermarkt. En flitsbezorging is de nieuwste trend. ,,We willen zelf de trend maken. Wij denken dat het gemak van pick-up het verschil maakt. Je hoeft er niet voor thuis te blijven. Ochama is de onestopshop voor de planners. Maar er is ruimte voor beide formules, we hoeven niet te concurreren met de flitsbezorgers.’’
Gemak
De kopers die niet impulsief zijn maar vooral plannen, zijn, zo denkt Ochama, vooral te vinden bij de millennials - mensen tussen de 20 en 40 die zijn opgegroeid met internet - en bij gezinnen. ,,Zij zoeken gemak, want ze hebben het druk.’’
De naam Ochama is volgens marketingmanager Kayee Tjahjadi-Lam ontstaan uit de woorden ‘omnichannel’ en ‘amazing’. Ze ontkent dat de Britse keten JD Sports het onmogelijk maakt om met de merknaam JD in Europa aan de slag te gaan. Nederland is het eerste Europese land waar JD begint. Algemeen wordt aangenomen dat ons land als springplank voor Europa dient, maar Ochama onthoudt zich van commentaar over de groeiplannen.
Kijk hier onze video's over de economie:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Waarom het loont om toch even het eerste loonstrookje van 2023 te checken
Het eerste salaris van 2023 staat op je rekening. Waarschijnlijk zie je een hoger nettosalaris dan vorig jaar, want veel werkenden in loondienst gaan er dit jaar op vooruit. Maar dat is niet het enige wat dit jaar anders kan zijn. Experts leggen het uit. -
Iets meer faillissementen in 2022, maar nog altijd bijzonder weinig door coronasteun
Het aantal faillissementen is in 2022 opnieuw historisch laag gebleven. In totaal zijn vorig jaar 2144 bedrijven en instellingen, inclusief eenmanszaken, failliet verklaard, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van voorlopige cijfers. -
Beter Eten
Maca-poeder zou wonderen doen in de slaapkamer, maar ‘sekskroket’ werkt misschien beter
In de rubriek Beter Eten schrijft gezondheidsjournalist Tijn Elferink over wat hem opvalt op het gebied van eten en drinken. Een Peruaans poedertje zou zorgen voor een boost van je libido. Waarom je een spannende avond toch beter met een sekskroket kunt beginnen. -
Salaris
Jan is afdelingshoofd: ‘Ieder jaar ga ik het gesprek aan over mijn salaris’
Hoeveel verdien je? Dat vragen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Jan (28) werkt als afdelingshoofd op de visafdeling bij een groothandel. Hij zorgt onder meer dat de afdeling er netjes uitziet, stuurt collega’s op de werkvloer aan, regelt de inkoop en maakt bestellingen klaar voor restaurants. -
Webshops opgepast: AliExpress en andere reuzen komen er aan
Nederland en België voeren een felle strijd om het giga-distributiecentrum van de Chinese reus Alibaba binnen te halen. Wie ook als winnaar uit de bus komt, de consument spint sowieso garen bij de komst naar Europa. Anders is dat voor de Nederlandse retail: ,,Zeker middelmatige winkeliers zijn hun toekomst niet zeker.”
-
PREMIUMeigen tuin eerst
Dit moet je weten over snoeien: ‘Bomen en struiken hebben geen voordeel bij het afhakken van ledematen’
Snoeien, stekken, planten, verpotten, zaaien en schoffelen. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt een handje. -
-
-
Chinese webreus opent eerste winkel in Nederland
De Chinese internetreus JD.com opent donderdag 11 november zijn eerste fysieke winkel in Europa. Leiden (Bètaplein) heeft die primeur. De winkel heet Ochama - om verwarring met sportwinkel JD Sports te voorkomen - en verkoopt zowel food als non-food. -
PREMIUM
Onverzekerde zzp’er Mike (38) heeft hersentumor: ‘Hoef geen miljoenen, wil gewoon gezin onderhouden’
Een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten? Veel te duur, vond Mike van Oostwaard (38) toen hij tien jaar geleden als zelfstandige aan de slag ging. Hij dacht het wel te redden met een buffer voor het geval dat hij van het dak zou vallen en iets breken. Toen werd er een hersentumor ontdekt.