Makers auto op zonne-energie meest veelbelovende start-up, zegt LinkedIn
Het Helmondse bedrijf Lightyear is door LinkedIn uitgeroepen tot meest veelbelovende start-up van het land. ‘Een mooie erkenning’, volgens het bedrijf dat werkt aan de realisatie van een betaalbare auto op zonne-energie.
Delen per e-mail
LinkedIn stelt jaarlijks een lijst op met de internationaal meest veelbelovende beginnende bedrijven. Dit jaar is er voor het eerst een lijst specifiek voor Nederlandse start-ups samengesteld. Bedrijven die niet ouder zijn dan 7 jaar komen in aanmerking voor een plekje op de lijst en worden beoordeeld aan de hand van de interacties van LinkedIn-gebruikers. Welke start-ups het meest veelbelovend zijn wordt bepaald aan de hand van verschillende factoren, waaronder personeelsgroei en mogelijkheden voor talent om door te groeien.
Winnaar van de eerste Nederlandse editie is Lightyear, een Helmondse start-up die werkt aan een betaalbare auto op zonne-energie. Daarvoor maken ze gebruik van kennis en kunde van de TU Eindhoven, die met hun zonneauto's steevast hoge ogen gooien op races voor dit type auto’s. Tweede op de lijst werd Felyx, van de app waarmee elektrische scooters gehuurd kunnen worden, en derde werd online supermarkt Picnic.
Lightyear is blij met de eerste plek. ,,Er was bij ons wel bekend dat we op de lijst zouden voorkomen, maar dat we eerste zijn is wel een verrassing’’, zegt Maijke Recerveur, chief organisation officer bij de start-up. ,,LinkedIn is voor ons een belangrijk hulpmiddel voor marketing en recruitment. Over de hele wereld bereik en we halen er potentiële kandidaten mee binnen.’’
Afgelegen gebieden
Het bedrijf lanceerde dit jaar hun eerste model zonneauto, de Lightyear One. ,,Drie jaar geleden van start gegaan en nu is daar het eerste, wat exclusievere model. Met de opbrengsten daarvan hopen we verdere uitbreiding te financieren. Ons uiteindelijke doel is een duurzame auto te maken voor iedereen. Een elektrische auto is voor veel mensen niet te betalen of is - in heel afgelegen gebieden zonder elektrische voorzieningen - niet praktisch. Maar de zon schijnt overal.’’
Het bedrijf hoopt aan de eerste plek op de lijst meer bekendheid over te houden. ,,Het is een mooie erkenning van wat wij als jong bedrijf proberen te bereiken. We doen dit niet om er rijk van te worden, maar om onze missie waar te maken: schone mobiliteit voor iedereen.’’
De onthulling van de Lightyear One afgelopen juni in Katwijk:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Baan kwijt door corona Tom (53): ‘Dat ik eruit moest, had ik echt niet zien aankomen’
Het ene na het andere bedrijf maakt bekend mensen te moeten ontslaan. Reden: corona. Er zijn minder vluchten, minder treinreizen, minder vakanties, minder festivals, en ga zo nog maar even door. Tom Verbeek (53) uit Haaksbergen was manager verkoop bij een bedrijf gespecialiseerd in hang- en sluitwerk. Zijn ontslag in mei viel Tom Verbeek (53) koud op zijn dak. Maar je moet wel verder, benadrukt hij. ,,Natuurlijk heb ik gerouwd, maar ik vroeg me ook snel af: wat ga ik nu doen?’’ -
PREMIUM
Bezorger Marcos blikt terug op drukste jaar ooit: ‘Weet je wat zwaar is? Die zakken kattensteentjes’
Gesloten winkels en de drukke decembermaand: het is topdrukte bij de pakketbezorgers. Iedere dag heeft Marcos Bergsma 160 stops. ,,Ik houd van dit werk, ik heb zo mijn vrouw leren kennen.” -
In de knel door schoolsluiting: CNV wil meer vrije dagen voor werkenden met kinderen
Vooral alleenstaande ouders worden hard geraakt door de schoolsluiting. Vakbond CNV wil dat deze ouders extra vrije dagen kunnen opnemen, te betalen uit een nieuw op te richten calamiteitenfonds. -
PREMIUM
Zo veranderen jouw arbeidsvoorwaarden in 2021
De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat we meer dan ooit thuiswerken. Dat heeft óók gevolgen voor ons loonstrookje en de secundaire arbeidsvoorwaarden die werkgevers willen bieden. Wat verandert er in 2021? En wat voor invloed heb je daar als werknemer zelf op? -
PREMIUM
‘Langere lockdown zou nieuwe klap zijn voor ondernemers’
Winkeliers, aanbieders van vakantieparken en horecaondernemers zien de bui al hangen. Een mogelijke verlenging of aanscherping van de lockdown zou ze niet echt verbazen, maar een nieuwe klap is het wel.
-
BMW veegt de vloer aan met Helmondse innovatie: ‘Die zonneauto is een gimmick, absoluut onhaalbaar’
De technische topman van BMW, Klaus Fröhlich, veegt de vloer aan met de Nederlandse zonneauto van Lightyear. ,,Autorijden op zonne-energie is niet realistisch‘’, betoogt hij tegenover onze autoredactie. ,,Zo’n zonneauto is echt een gimmick. Ik ken de Lightyear One, heb die auto gezien. Dit is absoluut niet haalbaar.’’ -
PREMIUM
Ronald start detacheringsbureau voor autisten: ‘Meer dan de helft zit werkloos thuis’
Hij is een man met een missie. Ronald van Vliet (51) wil mensen met autisme aan het werk helpen. Hun talenten inzetten op een manier die past bij hun mogelijkheden. Met detacheringsbureau TalentTwist koppelt hij autistische kandidaten aan geïnteresseerde bedrijven, met thuiswerkbanen. -
Toyota aapt Lightyear One na met zonnepaneel-auto
Toyota experimenteert met een nieuw type zonnecellen op de Toyota Prius. Die moeten de actieradius met tientallen kilometers vergroten.