'Millennials werken juist keihard omdat ze wel moeten'
Die jonge collega's, dat zijn luie, verwende en arrogante kinderen. Dat zijn slechts enkele van de negatieve stereotypen die kleven aan millennials, werkenden geboren tussen 1980 en 2000. Onterecht, zeggen deskundigen.
Volgens Anouk Kemper, journaliste en co-auteur van het boek Zeik niet zo: het echte leven van de millennial, werken ze juist keihard omdat ze leven in onzekerheid. ,,Vaste contracten zijn schaars onder millennials, dus we moeten hard ons best doen om aan het werk te blijven. Je kan niet de kantjes er vanaf lopen of je ziek melden, omdat je anders eruit wordt geknikkerd.''
Ook econome Sarah Landrum gooide er begin deze maand in zakenblad Forbes een balletje over op. Volgens Landrum is het onterecht negatieve beeld van de millennial ontstaan doordat zij andere verwachtingen hebben van een baan dan vorige generaties. ,,Voordat millennials de arbeidsmarkt betraden, zochten mensen naar een kantoorbaan of iets anders dat de rekeningen betaalde - en zij bleven daar. Millennials willen meer. Zij willen de baas zijn."
Geld verdienen
Deze jongeren zoeken constant naar iets nieuws, omdat ze zijn opgegroeid in een zich snel ontwikkelende wereld. Ook Kemper denkt dat het niet meer van deze tijd is om een langere tijd voor één werkgever te werken. ,,Mijn generatiegenoten zijn meer op zoek naar wie zij zijn, wat ze willen en wat voor werk bij hen past. Daardoor zijn we iets minder bang om regelmatig iets compleet anders te gaan doen." Werk gaat niet meer puur om geld te verdienen, aldus de auteur.
Tekst gaat verder onder de foto.
Econoom Landrum denkt daarnaast dat een relatief hogere opleiding en uitgebreidere werkervaring ervoor zorgt dat millennials hun eigen baas willen zijn, om volledige controle te hebben over hun financiën. Dat blijkt ook uit cijfers: het aantal freelancers in Nederland is tussen 2014 en 2017 met maar liefst 35 procent gestegen, meldde HR-bureau Tentoo deze week. Paul den Ronden, algemeen directeur van Tentoo: ,,Waar de groep van 35 jaar en ouder steeds meer kiest voor zekerheid, willen jongeren graag de vrijheid die het ondernemerschap met zich meebrengt. Ze zitten liever niet vast aan een bepaalde structuur."
Sterker nog, zelfs als ze tevreden zijn met hun werk, zegt nog steeds 60 procent van hen dat ze openstaan voor een nieuwe baan. Dat concludeerde Gallup, een Amerikaans onderzoeksbureau in 2016. Millennials hebben altijd zin om iets anders te gaan doen. Uit datzelfde onderzoek bleek dat 21 procent van hen in het jaar ervoor van baan was geswitcht: drie keer vaker dan andere werkenden in datzelfde jaar.
Positief
Soms wordt zelfs jaloers gekeken naar de millennials
Uitzendbureaus herkennen de positieve inborst van de gemiddelde millennial. Volgens Marjolien ten Hoonte, directeur arbeidsmarkt en MVO van Randstad Groep Nederland, hebben ze echter speciale wensen. ,,Doorontwikkelen is belangrijk voor hen, naast bijvoorbeeld een goede werksfeer en een coachende leidinggevende. Millennials kennen geen landsgrenzen, ze leggen makkelijk contact met mensen van over de hele wereld. Ze zijn door hun ouders en opleiding geholpen om zichzelf te worden en dat willen ze kwijt in hun werk."
Ten Hoonte benadrukt dat hoewel op de werkvloer soms sprake kan zijn van een botsing van twee heel verschillende werelden, er toch genoeg onderling respect is tussen de oudere garde en de jongeren. ,,Soms wordt zelfs jaloers gekeken naar de millennials, die een sabbatical durven te nemen of plots een wereldreis boeken. Dat durfde je vroeger niet zomaar, ook omdat werkgevers dat toen niet begrepen.''
Banenmarkt
Carrièreplatform Intermediair stemt zijn vacatures af op deze instelling. Zo kijkt het bedrijf bij het uitzoeken van banen voor hun jongere doelgroep naar factoren als opleidingsachtergrond en algemene voorkeuren. Uit het vorig jaar gepubliceerde Intermediair Imago Onderzoek blijkt onder meer dat millennials vaker dan hun voorgangers kiezen voor een opleiding in de gezondheidszorg en op het gebied van gedrag en maatschappij. Economische scholing en de PABO zijn minder populair. Ook neigen ze meer naar kleinere werkgevers met tussen de 2 en 50 werknemers dan naar grotere bedrijven. Zo blijken start-ups als werkgevers populair.
Randstad probeert in de praktijk de wensen van werkgevers en jonge werknemers te verenigen in verschillende initiatieven, zoals een recent project met Yacht. Ten Hoonte: ,,We bedachten samen een manier waarop jonge mensen drie à vier opdrachten in evenveel jaren uitvoerden bij verschillende bedrijven. Hierdoor konden ze makkelijker een keuze maken voor hun verdere carrière. De werkgevers stonden hier heel erg open voor."
En met succes: 80 procent van de deelnemers aan het zogenoemde Yacht Trainees-programma is bij een van hun opdrachtgevers blijven hangen. Volgens Maxim van Damme van Yacht Trainees zagen grote bedrijven als ABN Amro en Philips voorheen hun talenten vertrekken na hun eigen traineeship, op zoek naar nieuwe prikkels. ,,Dan pluk je als bedrijf helaas niet de vruchten van alle energie die je steekt in iemand.” Dit project slaat twee vliegen in één klap: ,,Onze jonge talenten zijn blij dat ze bij meerdere grote opdrachtgevers aan de slag kunnen. De bedrijven zijn blij dat ze kunnen cherrypicken uit alle talenten.’’
Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Nederlandse millennial snakt naar meer vakantie
Nederlandse millennials zijn twee keer zo ontevreden met hun vakantiedagen als werknemers uit oudere generaties, zo blijkt uit onderzoek van online reisbureau Expedia. De hoge druk die ze zichzelf opleggen, doet ze snakken naar meer dagen vrij. -
PREMIUM
‘Als je na werk als een leeggelopen spons thuiskomt is het tijd om het roer om te gooien’
Onderzoek heeft aangetoond dat gezonde medewerkers die zich energiek voelen op het werk, veel productiever zijn. Vitale werknemers zouden dus de prioriteit van iedere werkgever moeten zijn. Hoe kunnen bedrijven helpen personeel meer ‘senang’ te laten zijn op de werkvloer? -
Energierekening
Ruud is van de variabele contracten: ‘Met de huidige energieprijzen pakt dat wat minder uit’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Ruud Koot (60) uit Amersfoort. -
Waarom je niet te hard moet werken voor je op vakantie gaat
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: voorpret. -
PREMIUM
Draag jij een nieuwe collega aan? Dan krijg je bij dit bedrijf een vakantie naar Ibiza cadeau
Werkgevers belonen werknemers steeds vaker om nieuw personeel aan te trekken. Zo’n wervingsbonus of aandraagbonus is inmiddels een algemeen begrip. Tomatenteler Schenkeveld wint echter de originaliteitsprijs. Wie in zijn eigen kennissenkring een nieuwe collega vindt, krijgt een vakantie naar Ibiza.
-
PREMIUM
Goedkoper op vakantie met een hybride die sneller laadt? Zo (on)zinnig is dat
Steeds meer plug-in hybrides hebben een CCS-laadpoort, waarmee je tussendoor sneller kunt laden en – in theorie – veel meer op stroom kunt rijden. Kun je daarmee echt brandstof (en geld) besparen door onderweg zoveel mogelijk te ‘stekkeren’? We nemen de proef op de som richting Zuid-Frankrijk. -
Column
Beste Millennials, je kunt niet álles hebben
Özcan Akyol schrijft drie keer per week over wat hem bezighoudt. -
Vijf redenen waarom zoveel millennials thuiszitten met een burn-out
Ben jij geboren tussen 1980 en 2000 (een millennial dus)? En heb je het idee dat je op elk moment de ideale versie van jezelf moet zijn? Vind je het idee onverdraaglijk als je daar een keer niet aan kan voldoen? Dan heb jij hét recept voor stress, burn-out en faalangst te pakken. Maar waarom?