Waarom dat enórme kerstpakket toch altijd tegenvalt
Neuropsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: het ‘meer is minder’-effect
Delen per e-mail
Menig secretaresse moet bedenken, wat de kerstman de werknemers zou schenken. Wat ze ook kiezen, er wordt altijd geklaagd over de kerstpakketten. In de afgelopen jaren heb ik dozen vol ketchupchips, marshmallows en kleine glazen potjes paté mee naar huis gekregen. En dat is oké. Nu ik freelancer ben, kijk ik met weemoed naar iedereen die van de baas een grote doos teleurstelling heeft meegekregen om mee te zeulen in de trein.
Desondanks begrijp ik best dat mensen mopperen. Van de buitenkant lijkt zo’n pakket heel wat, maar de inhoud valt vaak vies tegen. Jammer, want de psychologie biedt prima handvatten voor een kerstpakket dat net wat meer indruk maakt. De meeste mensen denken, hoe groter de doos is en hoe meer erin zit, hoe beter. Maar zo werkt het dus niet in onze hersenen. Zij lijden aan het ‘meer is minder’-effect.
Van de buitenkant lijkt zo’n pakket heel wat, maar de inhoud valt vaak vies tegen
Servies
Meer is niet altijd beter. Wanneer we een verzameling spullen bekijken, dan beoordelen we deze op onze gemiddelde indruk van het geheel en niet als een optelsom. Wacht, ik leg het uit aan de hand van een beroemd psychologisch onderzoek van professor Christopher Hsee uit Chicago. Hij liet proefpersonen geld bieden op serviezen. Servies A had 40 onderdelen, waarvan er 9 kapot waren. Servies B had 24 onderdelen, maar die waren allemaal in goede staat. Als je dit zo leest, dan koop je liever servies A. Opgeteld heeft die immers 31 intacte onderdelen en die 9 met een chipje gooi je dan weg of gebruik je als reserve.
Zijn kopers kregen echter niet beide serviezen tegelijkertijd te zien, maar óf servies A óf servies B. Wat blijkt? Wanneer ze niet konden vergelijken en alleen uit konden gaan van hun algehele indruk van het geheel, dan boden ze meer geld voor servies B. De paar kapotte bordjes verpestten het hele beeld dat ze van het servies hadden en daarmee werd het een stuk minder aantrekkelijk.
Klein is fijn en minder is meer
Kies dus een paar goede producten uit voor het kerstpakket en weersta de verleiding om dit aan te vullen met onzinproducten. Verpest een lekker speciaalbierpakket niet met een goedkope zak chips, of een luxe verzorgingsset met een rafelig handdoekje. Klein is fijn en minder is meer.
Meer weten over onze hersenen op het werk? Chantal van der Leest is ook auteur van het boek Ons feilbare denken op het werk: over denkfouten op de werkvloer (2018).
Ben jij altijd te laat op je werk? Coach Charlotte van 't Wout schiet je te hulp:
Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Veldhovens bedrijf legt duurzaamheidslat steeds hoger: Hightech machines van ASML draaien straks op gebruikte onderdelen
VELDHOVEN - Chipmachinebouwer ASML wil steeds duurzamer zijn. Duurzaamheidsdirecteur Marijn Vervoorn heeft daarom de lat hoog gelegd. Voor het Veldhovense bedrijf, maar zeker ook voor de toeleveranciers en afnemers. Ook zij moeten aan de bak zodat hergebruik van onderdelen de norm wordt. -
PREMIUM
Zo veranderen jouw arbeidsvoorwaarden in 2021
De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat we meer dan ooit thuiswerken. Dat heeft óók gevolgen voor ons loonstrookje en de secundaire arbeidsvoorwaarden die werkgevers willen bieden. Wat verandert er in 2021? En wat voor invloed heb je daar als werknemer zelf op? -
Zo maak je van 2021 een goed werkjaar: ‘Van ellende kun je ook groeien’
De economie krimpt, de werkloosheid stijgt en we werken allemaal massaal thuis. De uitbraak van de coronacrisis heeft een flinke impact op ons leven. Drie auteurs van de best gelezen managementboeken blikken terug op dit heftige jaar én geven hun tips voor 2021. -
PREMIUM
New York Pizza verkocht nog nooit zoveel pizza's: ‘Iemand die nu laat bezorgen stopt er niet meer mee’
De 221 vestigingen van New York Pizza verkochten nog nooit zoveel pizza's als vorig jaar. En de vooruitzichten zijn goed, verzekert Philippe Vorst, de topman van het Amstelveense bedrijf. -
rechtbank Broodjesbezorger weigert mondkapje, mag na 6,5 jaar niet meer op werk komen
Een bezorger en een banketbakkerij uit Bilthoven liggen volledig met elkaar overhoop vanwege een conflict over het dragen van een mondkapje. De medewerker werd de toegang tot het bedrijf ontzegd omdat hij weigerde de instructies op te volgen. De rechter stelt de werkgever in het gelijk en oordeelt dat de man pas weer aan het werk mag zodra hij zijn mondkapje opdoet. Ook mag de banketbakkerij de betaling van zijn loon tot die tijd opschorten.
-
PREMIUM
Hoe huisvesting van arbeidsmigranten deze politica de das omdeed
Karin Zwinkels had als wethouder van de gemeente Westland huisvesting van arbeidsmigranten in haar portefeuille. Eind 2019 stapte zij op, omdat haar aanpak niet meer werd gesteund. Veel is er volgens haar sindsdien niet veranderd. Keer op keer sneuvelen plannen vanwege weerstand uit omgeving en politiek. ,,Het is een not-in-my-backyardverhaal.” -
PREMIUM
Bezorger Marcos blikt terug op drukste jaar ooit: ‘Weet je wat zwaar is? Die zakken kattensteentjes’
Gesloten winkels en de drukke decembermaand: het is topdrukte bij de pakketbezorgers. Iedere dag heeft Marcos Bergsma 160 stops. ,,Ik houd van dit werk, ik heb zo mijn vrouw leren kennen.” -
PREMIUM
Tijd dringt voor evenementensector: garantiefonds moet reddingsboei worden
Nu verzekeraars niets meer uitkeren bij annulering van een festival of congres vanwege corona, heeft de evenementensector zijn hoop gevestigd op de komst van een garantiefonds, waarbij de overheid - als evenementen deze zomer niet doorgaan - een deel van de gemaakte kosten voor haar rekening neemt. ,,Het zou onze reddingsboei zijn.”