Waarom de lockdown ons innovatiever maakt
columnGedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: creatief denken.
Delen per e-mail
Wat misschien wél goed is aan de lockdown is dat we worden uitgedaagd om creatief te zijn. Niet dat we allemaal aan het knutselen en schilderen zijn geslagen (of misschien óók). Nee, we hebben ons ontpopt als ware ‘MacGyvers’. Ach ja, MacGyver, weet je nog? Van die jaren 80-serie waarin de hoofdpersoon in lastige situaties verzeild raakt en met minimale middelen een onwaarschijnlijke oplossing verzint. Hij ontmantelt een bom met een paperclip en weet uit de gevangenis te ontsnappen met behulp van een voetbal, olijfolie en een krant.
Nasa
Zo worden ook wij momenteel tegen wil en dank creatief uitgedaagd. Met coronaregels en het leven en werk dat maar gewoon doorgaat. Supermarkten leven zich uit met ducttape en plexiglas, restaurants improviseren met doe-het-zelf-kookpakketten en thuiswerkers vouwen zich op in het washok om maar werk verzet te krijgen. Leuk is anders, maar onwerkelijke of nieuwe situaties kunnen wel je creatieve brein stimuleren.
Laten we testen hoe creatief je op dit moment bent. De opdracht is simpel: verzin zoveel mogelijk toepassingen voor een paperclip. Klaar voor de start? Go!
En? Hoeveel had je er? Zojuist deed je de ‘alternate uses task’, ontwikkeld in de jaren 60 door psycholoog J.P. Guilford. Ook gebruikt door Nasa om goede ingenieurs op te sporen, want deze moeten behalve slim ook innovatief zijn. Je kan de test herhalen met een ander voorwerp, zoals een baksteen of sok.
Laten we testen hoe creatief je op dit moment bent. De opdracht is simpel: verzin zoveel mogelijk toepassingen voor een paperclip
Heb je 10 toepassingen verzonnen? Zoals ketting of vishaak? Gefeliciteerd, je bent echt heel normaal. Ooit was je echter een genie. Toen je kleuter was kon je waarschijnlijk tientallen toepassingen verzinnen. We verleren onze creativiteit helaas snel. Volgens verschillende wetenschappers komt dit doordat we leren kritisch te zijn op onze ideeën: ‘ach nee, dat kan nooit!’ Dé meest effectieve manier om elk goed idee in de kiem te smoren.
Beperkingen
Toch kunnen we wel leren om weer creatiever te zijn en buiten de gebaande paden te denken. Praat met mensen die heel anders zijn dan jij, maak een ommetje in een wijk waar je normaal nooit komt en schrijf eens een flinke pagina vol zonder specifiek onderwerp. Of geef je over aan de beperkingen van deze lockdown en verzin – zonder oordeel! - zoveel mogelijk manieren om de wereld net wat mooier te maken.
Meer weten over onze hersenen op de werkplek? Lees dan ook Chantals boek Ons feilbare denken op het werk: over denkfouten op de werkvloer (2018).
Bekijk hier al onze video’s over werk en carrière:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Een op vijf werknemers zag in 2020 (vrijwel) niemand tijdens het werk: ‘Mensen raken geïsoleerd’
Ruim een op de vijf werkende mensen komt sinds de coronacrisis vrijwel nooit iemand tegen tijdens werktijd. Vooral werkenden in de financiële sector en in de bedrijfstak informatie en communicatie hebben op een gemiddelde werkdag weinig contact met anderen: vijf op de tien hebben hooguit één ontmoeting met een collega of klant per dag. -
‘Waterstof moet Nederland duizenden nieuwe banen opleveren’
Fossiele brandstoffen vaarwel zeggen is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de arbeidsmarkt, stelt Richard van de Sanden, hoogleraar en wetenschappelijk directeur van instituut voor duurzame energie EIRES. De overstap naar waterstof als energiebron kan Nederland tot wel 41.000 nieuwe banen opleveren. -
Waarom we achteraf toch spijt hebben van onze felbegeerde aankopen
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: spijt van je aankoop -
‘Ik kan me herinneren dat ik het gelezen heb, maar wat erin stond...’
Psycholoog Thijs Launspach is stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: een boek lezen. -
Waarom we allemaal een heel zwaar leven hebben
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: de tegenwind/meewind-asymmetrie
-
Waarom iets geheim houden niet altijd slim is
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: het Streisand-effect. -
Kan mijn werkgever mij verplichten een coronasneltest te doen?
Nu de eerste coronasneltesten verkrijgbaar zijn bij supermarkten en apothekers en ook bedrijven op grote schaal goedkoop testen kunnen inkopen, roept dat vragen op bij sommige werknemers. Want wat als je nou niet staat te springen om een sneltest af te laten nemen, terwijl je werkgever dat wel van je vraagt? Arbeidsrechtadvocaat Gerard Berghuis legt uit hoe het zit. -
PREMIUM
Onbetaald overwerken in de supermarkt frustreert jongeren: ‘Ik werd opgesloten in het kantoor’
Het verhaal van een 15-jarig meisje uit Aalten dat niet betaald krijgt voor overuren die ze werkt in de lokale Jumbo-supermarkt, roept veel herkenning op. Jongeren die werkten bij dezelfde keten, maar ook bij Albert Heijn, Lidl, Jan Linders, en Plus, herkennen het verhaal. Maar er is ook kritiek.