Waarom we geen ‘nee’ kunnen zeggen tegen dat lekkere koekje of die nieuwe telefoon
Neuropsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: de opvallendheidsbias.
Delen per e-mail
Veel thuiszitten betekent in mijn geval ook veel snacken. Op mijn koektrommel prijkt daarom een blaadje van de scheurkalender van 13 januari: ‘Over een jaar zou je willen dat je vandaag was gestart’. Het is een mislukte poging om mezelf te behoeden voor te veel koekjes eten, en voor de ‘opvallendheidsbias’. Die denkfout staat erom bekend dat ’ie het ons lastig maakt om ons aan ons dieet te houden, te sparen of om zuinig met energie om te gaan.
Wanneer we informatie afwegen, dan letten we namelijk vooral op wat we nú zien of voelen. Oftewel: wat opvalt. Wat we niet zien of wat ons niet opvalt, vinden we niet zo belangrijk. Nu zie en ruik ik een lekkere kokosmakroon die voor het grijpen ligt. Ik heb dus hele goede argumenten om deze op te eten. Het tegenargument is dat het niet zo gezond voor me is en dat ik over een jaar ontevreden op de weegschaal sta. Maar dat kan ik me nu niet zo levendig voorstellen en vind ik dus niet zo belangrijk.
Wanneer we informatie afwegen, dan letten we namelijk vooral op wat we nú zien of voelen
Wil je producten verkopen, dan moet je zorgen dat goede argumenten opvallen en je klanten vervelende bijkomstigheden in de toekomst even vergeten. Geef ze een goed gevoel bij die nieuwe, mooie auto of telefoon en iedereen vergeet spontaan het hoge benzineverbruik en de flinke maandlasten.
Boven tafel
En wat ook menig ouder zal hebben ervaren: je kan wel dreigen dat je kinderen elke dag de hond zullen moeten uitlaten, óók als het regent.
Maar de opvallendheidsbias zorgt ervoor dat al die tegenargumenten als sneeuw voor de zon verdwijnen zo gauw we zo’n lieve puppysnoet zien. Stel dat je voor een beslissing staat, hoe voorkom je dat je valt voor de argumenten die het meest levendig zijn en opvallen? Je wilt juist ook de onopvallendheden boven tafel krijgen.
Mijn briefje op de koektrommel is niet goed genoeg. Beter is directe feedback over wat je keuze echt kost. Onderzoekers kwamen er bijvoorbeeld achter dat mensen minder lang douchen als ze horen hoeveel energie dat kost. En ook zouden we minder overeten als we weten hoeveel calorieën we eten. Gelukkig werkt mijn vriend ook thuis en krijg ik van hem directe feedback: ‘Pak je nou alwéér een koekje?’
Meer weten over onze hersenen op de werkplek? Lees dan ook Chantals boek Ons feilbare denken op het werk: over denkfouten op de werkvloer (2018).
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Waarom je collega’s niet kunt overtuigen met argumenten
Neuropsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: het ‘backfire-effect’. -
PREMIUM
Pandemie raakt starters hard: ‘Aan begin van lockdown had ik niet eens een bureau thuis’
Als starter sta je normaal al voor uitdagingen genoeg, maar zeker als je tijdens een pandemie voor het eerst aan de bak moet zien te komen. VCP Young Professionals, de jongerenorganisatie van vakbond VCP, vroeg onlangs aandacht voor deze groep werkenden, die tussen wal en schip dreigt te vallen. Drie starters op de arbeidsmarkt vertellen over hun ervaringen van het afgelopen jaar. ,,Uiteindelijk bracht ik zestien uur per dag in dezelfde ruimte door.’’ -
Terugkeer naar kantoor? Bij T-Mobile kunnen ze niet wachten
Werkend Nederland staat te popelen om terug te keren naar kantoor. Nog onduidelijk is hoe dat straks zal zijn. Telecombedrijf T-Mobile vraagt zijn medewerkers naar hun wensen. En die mogen over meer meedenken dan alleen de inrichting van werkplekken en het aantal dagen op kantoor. -
Dit bedrijf geeft medewerkers een week vrij van vergaderingen
Thuiswerkers hebben het zwaar tijdens de tweede lockdown. Zeker degenen die heel de dag tot hun Teams- of Zoom-scherm veroordeeld zijn. Eindeloos (online) vergaderen is voor niemand goed, daarom verkortte Zilveren Kruis de meetings tot maximaal drie kwartier. Daar komt nu ook nog één hele werkweek zonder vergaderen bij. -
Hoe een groot team ervoor zorgt dat je langzamer gaat werken
Neuropsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: sociaal nietsnutten.
-
PREMIUM
In 2017 kwam ze naar Nederland, nu is Iman (23) de eerste vrouw met hoofddoek in Rode Kruis-campagne
Iman (23) is de eerste vrouw met een hoofddoek die in een campagne van het Nederlandse Rode Kruis een hoofdrol te pakken heeft. En wie haar cv bekijkt, kan niet anders dan respect hebben voor de jonge vrouw uit Stolwijk. -
BN’ers zijn fan van het wenkbrauwserum van Marjolein: ‘Kreeg ineens berichtje van Jamie Vaes’
Haar wenkbrauwproducten staan regelmatig in tijdschriften als Glamour, Grazia en Wendy en menig BN’er is fan. Dat had Marjolein Verhart uit Rozenburg niet verwacht, toen ze drie jaar geleden in een zonnestudio begon met het waxen van wenkbrauwen. Nu heeft ze een goedlopende cosmeticalijn met meer dan 250 verkooppunten in Nederland en België én haar eigen salon. -
PREMIUM
Max (20) stapt in bedrijf zieke vader: ‘Aan ziekenhuisbed besloten hoe we het gingen doen’
De wereld van de familie Blanke staat eind 2019 volledig op z'n kop. Vader Robby (47) blijkt een ongeneeslijke vorm van kanker te hebben. Robby begon net aan zijn droom: de grootste detacheerder worden van technisch personeel in zijn regio, Salland. Aan het ziekenhuisbed besluit zoon Max (20) zonder twijfel te stoppen met zijn zorgopleiding om in het bedrijf van zijn vader te stappen. Een jaar later runnen ze samen het bedrijf, storten ze zich ook op elektrische laadpalen, zitten ze net in een nieuw kantoor en is het ziektebeeld van Robby positief.