Zo zorg je dat collega’s hun afspraken wél nakomen
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: afspraken nakomen.
Delen per e-mail
Ondertussen is het al 09.02 uur. Ik kijk nog een keer vertwijfeld in mijn agenda. Ja, daar staat het echt. 9.00 uur: afspraak coach. Al zeker tien minuten zit ik te wachten op het wachtbankje in de hal, maar geen coach. Ja hoor, heb ik weer, denk ik. Het overkomt me stiekem best vaak: sta ik voor de gesloten deur bij de tandarts, de fysio, of ben ik zelfs helemaal afgereisd naar Amsterdam of Utrecht, om erachter te komen dat de ander de afspraak straal is vergeten. Zelf vergeet ik niet zo vaak een afspraak. Geloof ik.
Ik moet denken aan al het onderzoek dat er is gedaan naar afspraken nakomen. Meestal zijn het niet de artsen, kappers en restauranthouders die vergeetachtig zijn, maar juist hun clientèle. ‘No-show’ heet dit en het is een kostbaar probleem. Gedragswetenschapper Steve J. Martin deed samen met zijn team onderzoek hiernaar in de huisartsenpraktijk. Hoe zorg je dat mensen vaker naar hun afspraken komen? De methode was simpel. De cliënten moesten wanneer ze een telefonische afspraak maakten, nog een keer de tijd en datum herhalen. Resultaat? 3 procent meer mensen kwamen opdagen. Dat lijkt weinig, maar is op grote schaal een flink verschil.
Vergaderingen
Door de afspraak te herhalen zeggen mensen in feite toe dat ze komen. En mensen gedragen zich graag in overeenstemming met wat ze afgesproken hebben. Volgens Martin kan je dit gebruiken als je afspraken met mensen maakt, bijvoorbeeld tijdens vergaderingen. Je laat ze dan op het einde nog een keer herhalen wat ze hun taken zijn.
Ben je coach of trainer, trek dan niet alles uit de handen van je cliënt, maar geef ze een actieve rol
Moesten in het onderzoek mensen de afspraak zelf op een kaartje schrijven, in plaats van dat de dokter-assistent dit voor ze doet, dan neemt de no-show zelfs met 18 procent af. In dit geval zijn ze ook nog eens actief betrokken bij hun afspraak, denkt Martin. Ben je coach of trainer, trek dan niet alles uit de handen van je cliënt, maar geef ze een actieve rol, tipt hij.
Terwijl ik zit te denken, raak ik afgeleid door een schilderij. Hing dat er vorige keer ook al? En was deze bank niet twee losse stoelen? Ik check nog een keer mijn afspraak. Oh nee, ik moet in het kantoorgebouw op nummer 8 zijn, en niet op nummer 10!
Meer weten over onze hersenen op de werkplek? Lees dan ook Chantals boek Ons feilbare denken op het werk: over denkfouten op de werkvloer (2018).
Bekijk hier al onze video’s over werk en carrière:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMaan de stok
Zoetermeers vrouwenbolwerk behoort tot snelst groeiende bedrijven: ‘Tijd van man in Mart Smeetstrui is voorbij’
Een vrouwenbolwerk in Zoetermeer behoort tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland. Er staan kaarsen op tafel. ,,Wij vinden soft skills belangrijk. Niet of je bent afgestudeerd.’’ Wij gingen bij GOODZO langs voor de rubriek Aan De Stok. -
interview
We werken minder dan andere Europeanen, maar waarom zijn we dan zo druk?
Nederlanders zijn gemiddeld iets minder druk dan de inwoners van andere landen. Tegelijkertijd vóelen we ons minstens even druk. Ook midden in een lockdown lijken we bezig te moeten blijven. Waarom? Hoogleraar sociologie Tanja van der Lippe schreef er het nieuwe boek Waar blijft mijn tijd? over. -
Waarom je jouw collega’s niet zo goed kent als je zelf denkt
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: mensenkennis -
Schoenenwinkel Scapino kan internetklandizie niet aan
Scapino heeft grote moeite om klanten via de webshop te bedienen. De levering van bestellingen duurt soms wel tien dagen of langer en boze klanten klagen dat het vele weken duurt voor een retourbestelling is afgehandeld. -
Met je partner aan het thuiswerken? Zo blijft het gezellig
Psycholoog Thijs Launspach is stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: geweldloos communiceren.
-
PREMIUM
Rico Verhoeven gaat de strijd aan met werkloosheid
Kickbokser Rico Verhoeven krijgt al jaren veel persoonlijke berichten van fans. Op Instagram alleen al heeft hij 1,7 miljoen volgers. De verhalen van mensen die hun baan of onderneming kwijtraakten, inspireerden hem om heelnederlandwerkt.nl op te richten. De site is vanaf vandaag live. -
PREMIUM
Pandemie raakt starters hard: ‘Aan begin van lockdown had ik niet eens een bureau thuis’
Als starter sta je normaal al voor uitdagingen genoeg, maar zeker als je tijdens een pandemie voor het eerst aan de bak moet zien te komen. VCP Young Professionals, de jongerenorganisatie van vakbond VCP, vroeg onlangs aandacht voor deze groep werkenden, die tussen wal en schip dreigt te vallen. Drie starters op de arbeidsmarkt vertellen over hun ervaringen van het afgelopen jaar. ,,Uiteindelijk bracht ik zestien uur per dag in dezelfde ruimte door.’’ -
Waarom mensen liever alles bij het oude houden
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: iets nieuws.