Mars.
Mars. © Shutterstock / vsop

China werkt aan eigen ruimtehelikopter voor verkenning Mars

Na Amerika gaat nu ook China een helikopter naar Mars sturen om de rode planeet te verkennen: een nieuwe stap voor de Chinezen in hun doel om de grootste macht in de ruimte te worden.

1. Wetenschappers ontdekken fossiele ‘vliegende draak’ in Chileense woestijn

Wetenschap­pers ontdekken fossiele ‘vliegende draak’ in Chileense woestijn

‘Draken bestaan niet!’, zeg je? Wetenschappers denken daar toch anders over. Toegegeven, ze zijn inmiddels uitgestorven, maar in de Chileense Atacamawoestijn hebben archeologen fossiele resten ontdekt van een prehistorisch dier dat zich laat omschrijven als ‘een vliegende draak’. Zo'n 200 tot 150 miljoen jaar geleden vloog de pterosaurus, voorzien van een lange staart, vleugels en scherpe uitstekende tanden, er zijn rondjes.
  2. Israël wijnland? Archeologen graven enorme wijnmakerij uit Byzantijnse tijd op

Israël wijnland? Archeolo­gen graven enorme wijnmake­rij uit Byzantijn­se tijd op

Wanneer je het over wijn hebt, denk je al snel aan Frankrijk of Italië, maar niet direct aan Israël. Toch kent het land een wijnhistorie die duizenden jaren terugvoert. Ook vandaag de dag wordt er wijn geproduceerd. Archeologen hebben nu een 1500 jaar oud wijnbouwcomplex opgegraven. Het dateert uit de Byzantijnse tijd en bevat onder andere vijf wijnpersen, pakhuizen en ovens voor de productie van de amforen. Ook zijn tienduizenden kruiken gevonden.