© AFP

Groot onderzoek: hét homo-gen bestaat niet

De seksuele voorkeuren van mensen worden deels bepaald door genen, maar er bestaat niet één specifiek gen dat ervoor zorgt dat iemand homoseksueel is, blijkt uit een groot onderzoek. Bijna een half miljoen mensen namen deel aan het onderzoek, waarover het gerenommeerde wetenschappelijk tijdschrift Science gisteren publiceerde.

Uit eerdere studies onder tweelingen en familieleden was al bekend dat de seksuele voorkeur genetisch wordt beïnvloed, maar wetenschappers konden niet vaststellen welke genen dat precies waren. Aan eerdere onderzoeken deden honderden of duizenden mensen mee, maar dit keer pakten de wetenschappers groot uit, met name in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten.

Op vijf chromosomen werden markers gevonden die met homoseksualiteit te maken hebben, zij komen iets vaker voor bij mensen die homoseksuele ervaringen hebben gehad dan bij mensen die alleen heteroseksuele ervaringen hebben gehad. Maar hoe ze precies doorwerken is onbekend. Een van de markers zat in een deel van het DNA dat met het reukvermogen te maken heeft, terwijl een andere een relatie heeft met kaalheid bij mannen.

Volgens de onderzoekers – waarvan ook twee verbonden aan beide Amsterdamse universiteiten – verklaren de gevonden markers op de vijf chromosomen nauwelijks het homoseksuele gedrag van iemand. Dat gedrag lijkt te worden veroorzaakt door nog eens duizend andere genen, allemaal met een klein effect, aldus onderzoekster Andrea Ganna.

1. Waarom moet je nooit zomaar langs een graftombe lopen

Waarom moet je nooit zomaar langs een graftombe lopen

In de Utrechtse Domkerk ligt het zevenhonderd jaar oude grafmonument van bisschop Gwijde van Avesnes. Het is een zwaar beschadigd stuk zwarte steen en, zacht gezegd, niet het meest aantrekkelijke kunstwerk in de Dom. De meeste bezoekers lopen er dan ook snel voorbij. Toch loont het de moeite even stil te staan bij dit bijzondere grafmonument, vertelt kunsthistorica Sanne Frequin (Universiteit van Amsterdam, Universiteit Leiden, Universiteit Utrecht) in haar college bij de Universiteit van Nederland.
  2. Wetenschapster pronkt met indrukwekkend cv, maar onderzoekers zetten grote vraagtekens

Wetenschap­ster pronkt met indrukwek­kend cv, maar onderzoe­kers zetten grote vraagte­kens

De 31-jarige Griekse Eleni Antoniadou werd de afgelopen jaren internationaal geroemd om haar wetenschappelijk werk. Ze verwierf faam als onderzoekster bij NASA, astronautentrainer, expert in regeneratieve geneeskunde en producente van innovatieve kunstmatige organen. Griekse academici stellen echter dat Antoniadou wel heel creatief omging met de waarheid als het ging om haar professionele en wetenschappelijke verdiensten.