Foto ter illustratie. © ANP

'Superbacte­rie' ontdekt die tegen alle soorten antibiotica kan

Australische onderzoekers hebben een 'superbacterie' ontdekt die bestand is tegen alle bekende soorten antibiotica. Dat melden de onderzoekers van de Universiteit van Melbourne. De bacterie, genaamd 'staphylococcus epidermidis', komt vooral voor in ziekenhuizen en is verwant aan MRSA.

De bacterie kan volgens de onderzoekers ernstige infecties veroorzaken en in sommige gevallen zelfs leiden tot de dood. Vooral verzwakte mensen kunnen geïnfecteerd raken door de bacterie. Daarom is de intensive care de plek waar de bacterie de meeste slachtoffers maakt.

Volgens de onderzoekers is de bacterie vooral dodelijk voor mensen die er al slecht aan toe zijn. De bacterie werd als eerste in Australië waargenomen, maar ook in andere delen van de wereld, waaronder Europa, zijn vormen van de bacterie gevonden. Uiteindelijk onderzochten de wetenschappers monsters in tien verschillende landen. ,,We troffen de bacterie aan in veel landen en ziekenhuizen in de wereld'', zegt Ben Howden van de Universiteit van Melbourne.

Volgens de onderzoekers heeft de bacterie zich ontwikkeld vanwege het toenemende gebruik van antibiotica in ziekenhuizen. ,,Het lijdt geen twijfel dat de resistentie van bacteriën tegen antibiotica een van de grootste gevaren voor ziekenhuizen wereldwijd zijn'', concludeert Howden.

1. Schatrijke Arabier laat voor drinkwater ijsberg van Zuidpool naar emiraat slepen

Abdulla Alshehi, een zakenman uit de Verenigde Arabische Emiraten (VAE), heeft een plan ontwikkeld om een ijsberg vanaf de zuidpool naar het emiraat Fujairah te laten slepen. Het bevroren megablok – 2 kilometer lang, 500 meter breed, 400 meter hoog en nog eens 600 meter onder de zeespiegel – moet het golfstaatje van vers drinkwater voorzien. Eind dit jaar begint een test met een kleine ijsberg die met een schip naar Kaapstad in Zuid-Afrika of anders Perth in Australië zal worden getrokken. Kosten van die proef: een slordige 62 miljoen euro.
  2. Stekende pijn in voet patiënt veroorzaakt door zeer zeldzame haarsplinter

Stekende pijn in voet patiënt veroor­zaakt door zeer zeldzame haarsplin­ter

Artsen op de afdeling spoedeisende hulp van een universiteitsziekenhuis in São Paulo (Brazilië) hebben een uiterst zeldzame splinter aangetroffen in de hiel van een 35-jarige man. Het ging niet om een vlijmscherp stukje hout, metaal of glas maar om een haartje van de patiënt zelf. Haarsplinters komen, zo blijkt uit een publicatie in The Journal of Emergency Medicine, bijna nooit voor. De afgelopen 60 jaar zijn wereldwijd maar 26 gevallen gemeld.