Van duizenden voetgangers komen er maar een handjevol met elkaar in botsing.
Van duizenden voetgangers komen er maar een handjevol met elkaar in botsing. © Shutterstock

Voetgangers houden graag 75 cm afstand om niet te botsen

Voetgangers zijn zonder dat ze het beseffen altijd bezig om botsingen met anderen te voorkomen. ,,Meters van tevoren veranderen ze hun looppad om elkaar te kunnen passeren’’, aldus onderzoekers van de TU Eindhoven.

Samen met Amerikaanse en Italiaanse wetenschappers analyseerden de onderzoekers in het treinstation van Eindhoven vijf miljoen voetgangersbewegingen. Ongeveer 9000 voetgangersparen kwamen in het onderzoek tegenover elkaar uit en liepen dus kans om te botsen. Slechts ongeveer veertig paren liepen ook daadwerkelijk tegen elkaar op.

,,De overige paren pasten hun looppad aan, toen ze op z’n minst 140 centimeter van elkaar waren verwijderd en wisten daarmee een botsing te voorkomen’’, aldus onderzoeker Alessandro Corbetta.

Bewegingen voorspellen

De wetenschappers ontdekten ook dat mensen minimaal 75 centimeter afstand tot elkaar willen houden. Met de vergaarde informatie werd een model ontwikkeld, dat statistisch kan voorspellen hoe voetgangers zich bewegen.

Bij hun berekeningen houden de knappe koppen rekening met twee zogenoemde ‘sociale interactiekrachten’:  een voor de lange afstand gebaseerd op zicht en een voor de korte afstand, die botsingen voorkomt.

Met deze modellen kan, bijvoorbeeld voor de aanleg van een tunnel of passage, worden berekend hoeveel mensen van een groep van duizend zullen rennen, wandelen, uitwijken, omdraaien of in botsing met elkaar komen.

1. Groepen hitsige dolfijnstieren zingen op ‘boyband-achtige’ manier om vrouwtje te lokken

Groepen hitsige dolfijn­stie­ren zingen op ‘boy­band-achtige’ manier om vrouwtje te lokken

Wetenschappers van de universiteit van Bristol in Groot-Brittannië hebben ontdekt dat groepen dolfijnmannetjes regelmatig op een ‘boyband-achtige’ manier harmonieus en synchroon geluidjes maken, waarmee ze met succes vrouwtjes lokken. De samenzang van de zeezoogdieren wordt door de experts vergeleken met de vocalen van groepen als ‘N Sync, Take That, One Direction en The Backstreet Boys. ‘Ook die zorgen met hun manier van zingen voor een ‘magnetisch effect op vrouwen’.
  2. Felle komeet scheert ‘rakelings’ langs de aarde: ‘Absurd maar ongevaarlijk’

Felle komeet scheert ‘rakelings’ langs de aarde: ‘Absurd maar ongevaar­lijk’

Astronomen kijken reikhalzend uit naar de komst van een extreem heldere komeet die de komende weken met name ‘s nachts en bij onbewolkt weer goed te zien zal zijn boven het noordelijk halfrond. De eind december ontdekte komeet met de wetenschappelijke naam C/2019 Y4 (Atlas) is de afgelopen tijd steeds feller geworden en heeft volgens de jongste berekeningen een gigantische verlichte atmosfeer half zo groot als onze zon.