Foto ter illustratie.
Foto ter illustratie. © Getty Images/iStockphoto

Wedstrijd: bedenk een naam voor ster en planeet

Nederlanders kunnen een naam bedenken voor een ster en voor de planeet die er omheen draait. Dat worden dan de officiële namen voor de hemellichamen. De ster heeft nu nog de wetenschappelijke naam HAT-P-6, zijn planeet is HAT-P-6 b.

De Nederlandse Onderzoekschool voor Astronomie (NOVA) heeft de wedstrijd uitgeschreven. Mensen hebben vier weken de tijd om een voorstel te doen. Deskundigen kiezen vijf sets namen en in oktober kan het publiek daar op stemmen.

Het namenkoppel dat de meeste stemmen krijgt, wordt in november doorgegeven aan de Internationale Astronomische Unie, dat over namen in het heelal gaat. Voor de zekerheid draagt de NOVA ook twee alternatieven voor. De wedstrijd wordt namelijk ook in andere landen gehouden, maar dan voor andere sterren en planeten die een simpelere naam nodig hebben. Het zou kunnen dat mensen daar dezelfde namen voordragen als in Nederland. In december wordt de winnaar bekend.

Geelwitte dwergster

HAT-P-6 is een geelwitte dwergster. Hij staat op ongeveer 650 lichtjaar afstand van de aarde, in het sterrenbeeld Andromeda. Zijn planeet is iets zwaarder dan Jupiter, de grootste planeet in ons zonnestelsel.

De NOVA hoopt vooral dat scholen meedoen aan de wedstrijd. Er zijn een paar regels. Zo moeten de naam van de ster en zijn planeet bij elkaar passen. Ook mogen de namen niet commercieel of beledigend zijn. Verzonnen namen mogen ook niet. Mensen mogen worden vernoemd, maar alleen als ze voor 1919 zijn overleden.

Het is niet de eerste keer dat zo'n naamwedstrijd wordt gehouden. In 2015 werd de naam van de ster 55 Cancri in het sterrenbeeld Kreeft veranderd in Copernicus, op voorstel van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Weer- en Sterrenkunde (KNVWS). Voor zijn planeten werden onder meer de namen Janssen en Lippershey gekozen, twee Zeeuwen die begin zeventiende eeuw gelijktijdig de telescoop uitvonden.

1. Groepen hitsige dolfijnstieren zingen op ‘boyband-achtige’ manier om vrouwtje te lokken

Groepen hitsige dolfijn­stie­ren zingen op ‘boy­band-achtige’ manier om vrouwtje te lokken

Wetenschappers van de universiteit van Bristol in Groot-Brittannië hebben ontdekt dat groepen dolfijnmannetjes regelmatig op een ‘boyband-achtige’ manier harmonieus en synchroon geluidjes maken, waarmee ze met succes vrouwtjes lokken. De samenzang van de zeezoogdieren wordt door de experts vergeleken met de vocalen van groepen als ‘N Sync, Take That, One Direction en The Backstreet Boys. ‘Ook die zorgen met hun manier van zingen voor een ‘magnetisch effect op vrouwen’.
  2. Felle komeet scheert ‘rakelings’ langs de aarde: ‘Absurd maar ongevaarlijk’

Felle komeet scheert ‘rakelings’ langs de aarde: ‘Absurd maar ongevaar­lijk’

Astronomen kijken reikhalzend uit naar de komst van een extreem heldere komeet die de komende weken met name ‘s nachts en bij onbewolkt weer goed te zien zal zijn boven het noordelijk halfrond. De eind december ontdekte komeet met de wetenschappelijke naam C/2019 Y4 (Atlas) is de afgelopen tijd steeds feller geworden en heeft volgens de jongste berekeningen een gigantische verlichte atmosfeer half zo groot als onze zon.