De Oculudentavis khaungraae was ongeveer even groot als een bijkolibrie.
De Oculudentavis khaungraae was ongeveer even groot als een bijkolibrie. © Reuters

Wetenschappers ontdekken kleinste dinosaurus ooit: ‘Ongeveer even groot als een kolibrie’

Wetenschappers hebben de kleinste dinosaurus ooit ontdekt. De Oculudentavis khaungraae was ongeveer even groot als een bijkolibrie, de kleinste vogel die we tot op heden kennen. Op basis van de schedel die in Myanmar gevonden werd, maakte een kunstenaar deze 3D-impressie.

De kop van de vliegende dino werd ontdekt in een stuk barnsteen van 99 miljoen jaar oud. © Reuters

De kop van de vliegende dino werd ontdekt in een stuk barnsteen van 99 miljoen jaar oud. Het dier was zo’n vijf à zes centimeter lang en woog minder dan 28 gram. Vooral de uitpuilende ogen (zoals een hagedis) en de scherpe tanden -honderd in totaal- vallen op.

Experts leiden er uit af dat de oculudentavis ondanks zijn formaat een roofdier was dat het vooral op kleine insecten gemunt had. De vorm van de oogkas doet vermoeden dat de dino overdag actief was.

,,Dit is het vreemdste fossiel dat ik ooit bestudeerd heb”, stelt professor Jingma O’Connor van de Chinese Academy of Sciences. ,,De vondst heeft me van mijn sokken geblazen. Fantastisch om deze nieuwe ecologische niche te mogen ontdekken.”

Geschiedenis

De schedel van de Oculudentavis khaungraae.
De schedel van de Oculudentavis khaungraae. © Reuters

De bijzondere ontdekking kan een nieuw licht werpen op de geschiedkundige ontwikkeling van vogelsoorten. Algemeen wordt aangenomen dat gevederde dinosauriërs 150 miljoen jaar geleden richting vogels is beginnen te evolueren.

In China en Mongolië werden eerder skeletten opgegraven van ongeveer 40 centimeter lang. Deze dino’s kregen de toepasselijke namen microraptor (kleine rover) en parvicursor (snelle renner). De allerkleinste dino die tot nu toe gevonden werd, is de anchiornis met zijn 34 centimeter.

1. Groepen hitsige dolfijnstieren zingen op ‘boyband-achtige’ manier om vrouwtje te lokken

Groepen hitsige dolfijn­stie­ren zingen op ‘boy­band-achtige’ manier om vrouwtje te lokken

Wetenschappers van de universiteit van Bristol in Groot-Brittannië hebben ontdekt dat groepen dolfijnmannetjes regelmatig op een ‘boyband-achtige’ manier harmonieus en synchroon geluidjes maken, waarmee ze met succes vrouwtjes lokken. De samenzang van de zeezoogdieren wordt door de experts vergeleken met de vocalen van groepen als ‘N Sync, Take That, One Direction en The Backstreet Boys. ‘Ook die zorgen met hun manier van zingen voor een ‘magnetisch effect op vrouwen’.
  2. Felle komeet scheert ‘rakelings’ langs de aarde: ‘Absurd maar ongevaarlijk’

Felle komeet scheert ‘rakelings’ langs de aarde: ‘Absurd maar ongevaar­lijk’

Astronomen kijken reikhalzend uit naar de komst van een extreem heldere komeet die de komende weken met name ‘s nachts en bij onbewolkt weer goed te zien zal zijn boven het noordelijk halfrond. De eind december ontdekte komeet met de wetenschappelijke naam C/2019 Y4 (Atlas) is de afgelopen tijd steeds feller geworden en heeft volgens de jongste berekeningen een gigantische verlichte atmosfeer half zo groot als onze zon.