Volledig scherm
Baanwielrenners Roy van den Berg (l) en Harrie Lavreysen (r) testen de nieuwe fiets op de wielerbaan van Apeldoorn. © VINCENT JANNINK

Dit is de fiets die Harrie Lavreysen aan olympisch goud moet helpen

ReportageJaren is er aan gewerkt met als doel: goud op de Olympische Spelen in Tokyo. De nieuwe baanfiets voor de Nederlandse wielrenners moet de beste ter wereld zijn. Harrie Lavreysen: ,,Met deze fiets hadden we nu het wereldrecord gehad.’’

Volledig scherm
Jeffrey Hoogland bestudeert de nieuwe fiets. © VINCENT JANNINK

Door Daan Hakkenberg

Het lijkt wel pakjesavond. En de mooiste en grootste kado’s zijn voor Harrie Lavreysen uit Luyksgestel, Jeffrey Hoogland en Roy van den Berg, wereldkampioenen op de teamsprint. Als kinderen zo blij zijn ze met hun nieuwe baanfiets van fabrikant Koga die in het Omnisport in Apeldoorn werd gepresenteerd. Het is de fiets die de Nederlandse sprinters in de zomer van 2020 in Tokio een gouden olympische medaille moet brengen. Het liefst meer dan één.

Vandaar dat de ontwikkeling van deze nieuwe fiets de naam Project Tokyo kreeg. De renners hebben het er ook al jaren over. Na hun eerste wereldtitel teamsprint in 2018 op deze zelfde wielerbaan in Apedoorn klonk het al eensgezind. ‘We kunnen nog sneller. Zeker met een nieuwe fiets.’

Quote

Ik weet niet of wij nu een voorsprong hebben op de rest, maar we halen ze in ieder geval een heel stuk bij

Harrie Lavreysen

En die is er nu. Eindelijk. Na jaren van nadenken, sleutelen, schaven, testen, testen en nog meer testen. Koga begon in maart 2017 aan de opvolger van de Kimera. Dat was de fiets die speciaal voor Theo Bos en de Olympische Spelen van 2008 in Peking was ontwikkeld.

Maar die fiets is tien jaar later gedateerd. De klasse van de renners - in de sprint en op de duuronderdelen - verbloemt veel. De laatste jaren is Nederland dankzij een ongekend sterke generatie renners superieur op de baan. Bij het afgelopen WK werd stond bij zes onderdelen een Nederlandse man of vrouw met een gouden medaille op de nek. Lavreysen won bij het WK in Polen op de sprint en met zijn ploeggenoten ook de teamsprint in een tijd van 41,9, slechts één tiende langzamer dan het wereldrecord dat in 2013 door de Duisters werd gereden. 

Uit testen van fabrikant Koga blijkt dat de nieuwe fiets een halve seconde tijdwinst op de teamsprint (drie ronden van 250 meter) op zou kunnen leveren. Lavreysen: ,,Ik weet zeker met deze fiets op het WK twee maanden geleden, hadden we nu het wereldrecord gehad.’’

Quote

Het gaat alleen nog maar gekker en alleen nog maar harder. Het gaat nog moeilijker zijn voor andere landen.

Jeffrey Hoogland

De afgelopen jaren schoven de Nederlandse baanrenners veelvuldig aan bij de fabrikanten en materiaalleveranciers en hadden zo inspraak inde ontwikkeling. ,,We doen dit, omdat we al de beste baanwielrenners ter wereld hebben,’’ zegt Harald Troost van Koga over het waarom van de nieuwe fiets. ,,Zo’n project als dit ga je niet optuigen als je slechts kans hebt op een medaille. Dit doe je alleen als je al goud in handen hebt en dat wilt verzilveren.’’ 

Die inspraak van de renners was uniek, maar in de ogen van Hoogland eigenlijk doodnormaal. ,,Het was een vereiste van ons,’’ zegt Hoogland. ,,En het klinkt niet meer dan logisch. Want het gaat om onze fiets.’’

En er moest ook wel wat verbeteren. Als het om materiaal gaat, lag Nederland de afgelopen jaren mijlenver achter op toplanden als Groot-Brittannië. ,,Het is niet meer te vergelijken met de vorige fiets,’’ zegt Lavreysen. ,,Wij weten van de Britten hoeveel voorsprong die in één keer kunnen pakken door nieuw materiaal. Wij liepen achter en beginnen er nu pas mee. Ik weet niet of wij nu een voorsprong hebben op de rest, maar we halen ze in ieder geval een heel stuk bij.’’

Door onderzoek naar aerodynamica en geometrie is de nieuwe fiets bijvoorbeeld beduidend langer. Lavreysen schat dat hij zeker drie centimeter verder naar voren komt. Bij Hoogland is het nog veel meer. Hoogland: ,,Bij die vorige fiets kwam ik helemaal klem te zitten. Opgekropt. Nu heb ik meer ruimte en lig ik platter. De fiets is verbeterd, maar dat wij er beter op zitten is dubbelop. Dat geeft misschien nog wel meer winst, want wij zorgen voor de meeste weerstand.’’

Hoogland, breed als een uitsmijter, klinkt als een verliefde puber als hij praat over zijn nieuwe fiets. Bijna euforisch. Na de eerste trainingen denkt hij zelfs dat op de teamsprint het doorbreken van de barrière van 41 seconden mogelijk moet zijn. ,,Het is een gigantische stap, maar niet onmogelijk. Dat bewaren we voor de Spelen. Het gaat alleen nog maar gekker en alleen nog maar harder. Het gaat nog moeilijker zijn voor andere landen. Deze fiets maakt ons nog een stuk dominanter.’’