Huurcommissie waarschuwt voor verrassingen in hoge servicekosten: ‘Huurders kunnen bij ons terecht’
Huurders met een all-inclusive huurprijs kan een onaangename verrassing wachten omdat servicekosten in veel gevallen de hoge energieprijzen niet meer dekken. Die waarschuwing komt van de Huurcommissie op de dag dat de overheidsinstelling in het jaarverslag bekendmaakt dat de achterstanden in de klachtenafhandeling zijn weggewerkt.
Huurders en verhuurders kunnen weer binnen vier maanden hun recht halen bij de Huurcommissie als er een conflict is over bijvoorbeeld huurverhogingen, gebreken in woningen of servicekosten. ,,We krijgen het huis weer op orde”, zegt voorzitter Asje van Dijk in een interview met deze site.
Soms duurde het wel een jaar of in uitzonderlijke gevallen twee jaar tot een klacht door de Huurcommissie werd opgepakt. ,,In een overspannen huizenmarkt zijn er veel huurexcessen en begin vorig jaar lagen er 9400 zaken op de plank die wij niet op tijd konden behandelen. Inmiddels is dat aantal tot 2800 teruggebracht en dat is een normale voorraad waardoor we vanaf nu binnen vier maanden recht kunnen spreken.” Vier maanden is de wettelijke termijn. De commissie kon al vele jaren haar wettelijke taak niet vervullen.
Meer personeel en snelle uitspraak bij simpele zaken
Volgens Van Dijk heeft het flink geholpen dat de dienst vijftig nieuwe medewerkers kon inhuren - grofweg van honderd naar honderdvijftig. ,,Soms heb je een crisis nodig om veranderingstrajecten op korte termijn door te voeren. Het probleembesef en urgentiegevoel is toegenomen, ook door het toeslagenschandaal en de analyses die volgden dat burgers tussen wal en schip dreigden te raken. Dankzij corona werd het snel normaal om zaken ook via videobellen af te handelen in plaats van op locatie. Daar zou normaal gesproken vijf jaar over worden vergaderd, nu is het de standaard geworden.”
Toch was er meer werk aan de winkel bij de Huurcommissie, de plek waar huurders van sociale huurhuizen zich kunnen melden als ze denken dat ze een te hoge huur betalen. ,,We hebben de informatie verbeterd. Vorig jaar kregen we 36.000 telefoontjes binnen met vragen over de rechten en plichten van huurders. Alle verzoekschriften zijn korter en in begrijpelijker taal opgeschreven, B1-niveau heet dat dan. Dat heeft enorm geholpen om het proces gemakkelijker te maken.”
Als een verhuurder ons niet duidelijk kan maken dat het niet klopt, zien wij geen reden meer om er een zitting voor te organiseren
Asje van Dijk, bestuurder en onder meer oud-burgemeester van Barneveld, heeft veel van de zaken ook persoonlijk afgehandeld om de stapel klachten sneller weg te werken. ,,We hebben een schifting gemaakt tussen ingewikkelde en eenvoudige zaken. Ik ben gerechtigd een voorzittersuitspraak te doen als een student bijvoorbeeld in een kamer van 12 vierkante meter woont en wij op basis van nog wat kenmerken kunnen concluderen dat de huur maximaal 312 euro zou mogen zijn. Als een verhuurder ons niet duidelijk kan maken dat de huur hoger zou moeten zijn, dan zien wij geen reden meer om er een zitting voor te organiseren. Dat scheelt veel tijd en daarmee is de huurder dus sneller geholpen.” In 2021 zijn 11.293 van de 16.616 verzoeken afgedaan met een voorzittersuitspraak, zo staat in het jaarverslag.
Verrassingen bij afrekening servicekosten
Dat de Huurcommissie de handen vrij heeft om een nieuwe stroom zaken aan te pakken is volgens Van Dijk waarschijnlijk hard nodig. ,,Met name rond de servicekosten gaan veel mensen het komende jaar onaangename verrassingen tegenkomen”, stelt hij. ,,De kosten voor energie lopen gierend uit de klauwen en omdat die vaak verstopt zitten in de servicekosten, verwachten wij dat veel huurders bij de afrekening vóór 1 juli een fikse rekening krijgen gepresenteerd.”
De Huurcommissie wordt vervolgens vaak ingeschakeld door huurders die vermoeden dat de afrekening niet klopt of dat zij die kosten niet op hun bord mogen krijgen. ,,Als wij zo'n zaak krijgen, splitsen we de huurprijs in de kale huur en de verschillende servicekosten. Soms is dat een schoonmaker van gemeenschappelijke ruimtes, maar het kan dus ook gaan om nutsvoorzieningen. Als het voorschot in de servicekosten niet toereikend is, mag een verhuurder de energiekosten verhalen bij de huurder. Tegen huurders zeggen we: probeer van de verhuurder het bewijs te krijgen van de meerkosten. En nu de achterstanden zijn weggewerkt kunnen we ook met vertrouwen zeggen: klop bij ons aan als je denkt dat er iets niet pluis is. Dat geldt ook voor verhuurders die problemen hebben met hun huurders overigens.”
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Interieurinfluencers laten tienduizenden mensen in hun huis kijken: 'Het is een beetje uit de hand gelopen’
Voor sommige interieurstylisten is hun eigen huis hun etalage. Ze delen foto’s en video’s van hun aangeklede woon- en slaapkamers op social media. Hoe is het om zoiets persoonlijks als je huis op het wereldwijde web te zetten? Drie stylisten slash interieurinfluencers vertellen. -
Zo ontmoedigt je smarthome inbrekers tijdens je vakantie
Vakantie is fijn, maar voor veel mensen kan het achterlaten van hun huis ook veel stress opleveren. Ben jij bang voor inbrekers, heb je huisdieren die niet mee mogen of verwacht je post terwijl jij in een tropisch oord zit? Dan bieden deze smarthometoepassingen soelaas. -
PREMIUM
Droogte drijft eigenaren zakkende huizen tot wanhoop: ‘Als de boel instort, mag de gemeente stenen komen rapen’
Een woning die de IJssel in schuift, een boerderij die op instorten staat, een woningcorporatie die een miljoeneninvestering moet uitstellen. De droogte van de afgelopen jaren teistert het oosten van Nederland. En het einde is nog niet in zicht, voorspellen deskundigen. -
PREMIUMbinnenkijken
Dit stel woont midden in stad in twee-onder-een-kap: ‘Soms vergeten we dat we in de Randstad wonen’
Anke en Roul verkopen hun twee-onder-een-kapwoning in Den Haag. De langgekoesterde droom om een eigen huis te bouwen in Brabant, gaat binnenkort in vervulling. ,,Maar het vertrek smaakt wel bitterzoet. We laten behoorlijk wat achter hier.” -
Dit zijn de regels voor huurverhogingen dit jaar
Omdat de waarde van de woning minder meetelt bij het puntensysteem, zijn er sinds 1 mei bewoners van sociale huurwoningen die om een huurverlaging kunnen vragen. De Woonbond adviseert iedereen goed te checken of verhuurders de regels naleven.
-
Schoonmaaktip van de week
Zo voorkom je dat bladluis de planten kaalvreet: ‘Koop lieveheersbeestjes’
Het huis of de tuin kan eens in de zoveel tijd wel een grote beurt gebruiken. Schoonmaakexpert Marja Middeldorp helpt daarom alledaagse problemen op te lossen. Deze week: bladluis bestrijden. -
PREMIUMingewikkeld
Je huis verduurzamen: ‘Isolatieman 1 zegt het een, isolatieman 2 het ander, 3 begint er niet eens aan’
Isoleren! Zonnepanelen! Van het gas af! Onder druk van gigahoge energierekeningen slaan steeds meer Nederlanders aan het verduurzamen. Verslaggevers Richard Clevers en Wout van Arensbergen gingen aan de slag met hun huizen en kwamen van een koude kermis thuis. Herkenbaar, zegt een reeks experts. -
Waarom we steeds vaker een lekke band hebben op vakantie
Auto's hebben steeds vaker een lekke band in het buitenland. Tien jaar geleden ging het in 20 procent van de pechgevallen in het buitenland om een lekke band, nu is dat 29 procent. Dat meldt de Belgische mobiliteitsorganisatie VAB.
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer